Prosvetni glasnik

НАУКА И НАСТАВА

297

— Сад извадите таблице! — Хоћу, да нацртате ова два конца овако како они иду и како се укрштају. Обедежите најпре овај први, од истока западу! — Обележите сад овај други, од југа северу! Забедежите на крајевима стране! — Обележите сад зидове! — Напитпите и како се који зове! — Оставите ! * — Не знам, да ли сте јучо сви добро запамтили, како се зове који зид овде у нато} школп. Зато нек најнре дигну руку они, који су запамтили! — Сад нек дигну руку они, ко.ји нису запамтили! Кажи ти, Јоване, за сва четири зида! — Сад да ми кажете: с којима се зидовима додирује исгочни зид? — А с којима се не додирује ? — С којима се додирује западни? — А с којима се не додирује? — С којима се додирује јужни? — А с којима ее он не додирује ? — С којима се додируЈе северни? - А с којима се он не додирује? — С којима се додирује таван? — А с чиме се он не додирује? — С чпме се додирује нбд ? — А с чиме се нбд не додирује? — Знате ли, како се зове оно место или она линија, где се две стране или два зида додирују ?... То се зове ивица. Покажите ми (руком) ивицу, где се додирује источни зид с јужним! — Покажите ми, где се источни додирује са северним ? — А с таваном? — А с патосом или нодом? — Сад за западни зид: где се он додирује с јужним? Где са северним ? — Где с таваном? — Где с нодом ? — Покажите јужном све четири ивице. — Покажпте северном све четири ивице! Покажите све четири ивице тавану! — Покажите све четири ивице ноду! 1 — Јго би могао да нреброји колико има ивица свега у нашој учионици? — Покажи све! — Ко би лешне могао да каже? — Јесто; и најлепше је овако: четири горе, четири доле и четири са стране. Колико је то свега? — Сад кажи лепо: колико у овој учионици има ивица? — Сад назите друго нешто. Знате ли како се зове оно место или она тачка, где се додирују по три стране' — Ено, назите, где се додирују западни зид, јужни зид и таван! — Ено, пазите доле, где се оба додирују с патосом на једном једином месту или у једној тачки! — Ено на другој страни, десно, где се додирују горе: таван, занаднн и северни зид, а доле: под и западни и севорни! — Знате ли, како се зове то место ? — То се место зове рогаљ, угао или Доше." Али ово је последње турски. Шта је рогаљ? — Колико рогљева има пред вама? и — Где су? — Колико рогљева има иза вас? — Где су? — Колико свега има рогљева у нашој учионици? — Колико беше ивица?

1 При овоме ваља иазити, да деца показују линију целу, од краја до крајл, ;> не еамо једну тачку.