Prosvetni glasnik

532

ПРОСВЕТНИ ГЛАСНИК

ствари, је .ш то реченица ? — Зашто јесте ? (Што смо за те ствари казали да су шкодске)... И само ио један овакав пример а чешће па ствар расветли и утврди боље но стотина празних деФиниција шш одредаба о томе шта је реченица. * — Пазите сад добро, шта ћу да кажем! Ћак учи. Ћак не учи. Нека ђак учи. Учи ли ђак ? (Написати ово на табди). У свима овим реченицама ја говорим о ђаку. Шта кажем у првој ? — Шта кажем у другој ? — Шта кажем у трећој ? — А у четвртој ? — Јесте у првој тврдим да учи; у другој велим да не учи, а то се каже : одричем да учи; у трећој заповедам да учи, а у четвртој питам учи ли. — Узмите ви сад место ђака дете и да плаче. Еако ћете да тврдите ? — Како ћете да одричете, (да то оно не чини) ? — Како бисте заиоведили да оно то чини ? — Како ћете да иитате ? — Узмите сад дете и „слушати." — Како ћете да тврдите ? Како ћете да одричете ? — Како ће да се заповеди ? — Како ће да се пита ? — Узмите дете и трчати. Тврдите ! — Одричите ! — Заповедите ! — Питајте!. .. И још новише оваквих примера у разно време, па ће деца и сама видети на кодико се начина једна мисао иди реченица може исказати. 1 2. Подмет и приро^ — Шта ради орач ? — Шта ради копач ? — Шта ради овчар ? — Шта ради ђак ? — Шта ради писар ? — Шта ради зидар ? — А шта ради мачка ? — Шта ради .јагње ? — Шта ради чеда ? — Шта ради ветар ? — А вода ? — А сунце ? Одавде видите, да и живи створови и мртве ствари могу по нешто да раде. Шта може, на пример, дете ? (Може да се смеје, да пдаче, да гдеда, да иде, да трчи, да једе, да спава, да се пробуди, да устане, да се игра итд.) Шта може јагње ? (Да бдеји, да скаче, да деж.и, да сиса, да диже, да уједе, да гдеда итд.) Шта може да ради трава ? (Да расте, да се зедени, да се осуши, да мирише, да се љуља, да подагне, да се усправи, да цвета итд.) Шта

1 Што се тиче наздва ових реченица. држим, да би бнло иреонтерећиваље деце да п то памте; и кад овако, на примерима, појме суштину ствари, мислим да се називи могу оставити за старији разред. А у неиодељеиим школама ја бих и ово изоставио.