Prosvetni glasnik

36*

НАУКА И НАСТАВ А

535

жене. Једна је старија, а једна млађа. Кад старија говори, шта ради она мдађа ? — А кад млађа говори, шта ради она старија ? — Ти и твој друг идете улицом. Друг ти нешто ирича или говори; а шта радиш онда ти ? — А кад ти говориш, онда шта ради он ? — Сад запамтите ово: оно лице, које говори, зове се прво, а онодице, које слуша зове се друго лице. Еоје је ирво дице ? — Које је друго лице ? — Кажи обоје уједно ! — Ко је запамтио ? — Ко нцје заиамтио ? — Запишите ово! — Кад ја говорим, које сам лице ? — А кад слугиам, које сам онда ? — Ко.је си лице ти кад сдушаш, а које си кад говориш ? — А оно дице, које није ту кад ова два дица разговарају о нему г зове се треЂе лице. Како се зове оно дице, о којем се разговарају прво и друго дице ? — Мора ди и оно да буде ту, код њих ? — Ко може сад да ми каже за сва три дица : које је прво, које је друго, а ко.је треће дице? — Које је треће ? — Које је друго ? — Које је прво ? — Кажите све уједно ! — — * — Ми смо казади, да свака реч и свака реченица може да стоји у једнини и у множини. Кад реч стоји у множини? — Кад реченица стоји у множини ? — Исто тако и прво, и друго, и треће дице може да буде у једнини и у множини. Кад ће да буде у једнини ? — А кад ће да буде у множини? — Јесте. Ако је ирво лице у једнини, оно ће за себе да каже: ја, мене, мени, мој ; а другом дицу ће да каже ти, тебе, теби, твој; а за треће дице ће да каже, ако је мушко: он, њега, њему, његов, а ако је женско: она, ње, њој, њел, а ако је дете, онда каже: оно. — Како каже прво дице за себе, кад је само? — Како оно каже другом дицу, кад је и оно само ? — Како кажу за треће дице мушко ? — А како за женско ? А како за дете? — А кад су дица у множини, кад их је више, онда прва дица кажу: ми, нас, нама, наш; другим дицима се каже: ви, вас, вама. ваш ; а о онима која нису ту, о којима се говори, каже се: за мушке они, за женске оне, за децу она, њих, њима, њихов иди њин. Ко је запамтио ово? — Ко још? — Хајдете по једно! — Кажите ми прво за прво дице у једнини! — Сад у множини! — Сад за друго лицеуједнини и множини ? — За треће дице ? — Кад деца ово разумеју, онда се, ради понављања и утв рђења може узети и за писмени рад.