Prosvetni glasnik

НАУКА И НАСТАВА

249

вити за старије разреде. Ваља запамтити, да се свака претераност љуто свети, а овде, у иолагању темеља писменомо рачунању, које ће доцније да преобдада, још више. И некадања голема тегоба у овоме предмету, нарочито у овој писменој страни његовој, и саетојала се у томе, што се најпре није чинила ова потребна ириирема за њега, што се нису најпре појимале количине саме, а друго, што се претеривал.0 у писменим Финесама, којима није месго у овом разреду, него у старијима, исто онако као што и филолошким , историским и географским није место првих година у изучавању тих предмета. Наставник може узети, да су ученици његови учиди писмено рачунање и у првом разреду, а може узети и да нису. Друга је претпоставка боља. Јер, прво, и по садањем наставном програму деца у I разреду не уче писмено рачунање, а друго, и да су где учша, то је било површно, лабаво и неједнако, и то се преко велдкога распусга шкодскога могло и заборавити, и, најпосле, наставник не зна како је то рађено; те с тога је боље да почне из почетка. 1. Писање бројева Не мислим, да деца до сад већ не знају како се питп у бројеви барем они до 20. Она то грабе и чине сама, и без показивања учитељева; и кад учитељ дође на ово, она се већ јављају да знају. Али је потребно јединство и поправка. Деца обично пишу цифре и неједнако и ружно. Зато је потребно, да сад одмах у почетку науче да их пишу и правилно и лепо. Свака се циФра од једап до десет може писати на више разних начина; а њима се после пишу и сви остали бројеви. Међутим правилан је само један облик. Зато и треба децу упознати с њим и, као и код слова, настојавати, да пишу само тако и никако другојаче. За нас је овде највећа тегоба у томе, што у нас ни облик слова није утврђен, као у других народа, па ни облик циФара. Али ће учитељ и сам пронаћи најпростији и најбољи облик, и онда може настати, да се он и утврди у ученика његових. 1 У овоие ваља избегавати све не-

1 Код броја 1 ваља избећи онај кљун у почетку и тачку озго. Код 2 избећи завијутак горе и не допустити да га иишу и доле кукасто као горе. Код 3 обе криве поде ваља да буду једнаке и доња да се завршује тачком. Код 4 ирва не сме да се савије него да се ареломи доле, а друга да дређе дреко ње таво да нола .дође више а пола испод ње, и доња може бити нешто дебља. Код 5 прва црта мора бити права линија и ићи до подовине ведичине саме цифре, друга исто оиака као у 3, а последња горе мора бити права. Код 6 почетак мора бити као у сдова с а никако као у и, и савијутак доде не сме бити мади ни сувише ведики него до иоловиие, и боље је да додирне деву основну црту. Седам се најружније иише; а најдешпе је као сдово ч с већом основном цртом и превдаком на средини. Код 8 ваља ,да запазе деца одакде се почиње, јер без тога неће црте имати правилне дебљине, и ваља избећи онај обичан репић горе. Код 9 ваља саставити црте горе као код сдова