Prosvetni glasnik

ОЦЕНЕ И ПРИКАЗИ

267

нака етварају јнчи интерес за читањем, а што је још главније, том разноврсношћу даје се могућност да у читанке уђе што већи број добрих писаца. Са те стране, лепо спремљена читанка, може за децу да служи као нека мала историја наше књижевности, јер више вреди прочитати понешто од писца, да сами ученици вредност чланка осете, нсго сухопарно издагање критичког и историјског гледишта о писцу. Истина, да се од деце оснозних школа не тражи историја наше књижевности, али кад им се још из малена да прилика, да у лепој и згодној Форми имају појма и преглед о нашим писцима — није на одмет. И ове две околности сасгављачи ове читанке су имали у виду, јер од познатих и старих писаца, који су готово редовно улазили у читанчице, ушли су још и од новијих, Веселиновић, Кочић, Митровић, Петровић, Нушић и Домановић. После свега овога, може се рећи, да су еастављачи иазили и на то, да чланци буду махом кратки, згодни за обраду као методске јединице. У њима има. ствари које развијају опажањо, Фантазију, естетичко осећање, емодију уопште, па и таквих, које дају моралне и практичне поуке за здравље. Та околност ће дати деци прилике да сама утанчавају свој укус, да изричу своје етичке судове о поступцима појединих идеалних личности и ситуацијама појединих радњи. Није на одмет још да напоменем, да је читанка лепо спремљона: хартија лепа, а и слог и по величини и јасноћи чини пријатан утисак на вид, а то није мала добит, кад се зна, да раније није баш толико вођено рачуна о очима наше деце. — Укратко,*ова је читанка састављена и са више укуса литерарног и са више критеријума педагошког. Отуда се слободно може рећи, да су деца добила бољу читанку него што су досада имала. М. Д. Марковић.