Prosvetni glasnik

оо2

ПРОСВЕТНН ГЛАСПИК

ЖЕНСКА ГИМНАЗИЈА И ВИША ЖЕНСКА ШКОЛА У БЕОГРАДУ У 1908—1909 ШКОЛСКОЈ ГОДИНИ Извештај министрова изасланика г. Јована Н. Томића, библиотекара Народне Библиотеке

Госиодине Министре, Актом својим ПБр. 7345 од 15 маја ове године одредиди сте ме за свог изаслаиика иа овогодишњим исиитима зредости у Жеиској Гимназији, ставивши ми уз то у дужност да ирегдедам и дедокупан рад у Женској Гимназији и у Вишој Женској Шкоди у Београду. Тај иосао није био тако л.ак, како је изгдедало на ирви погдед; он је захтевао доста и труда и времена, и кад потнуно оставим на страну свој редовни посао, који такођер не трпи оддагања. Нарочито је било тешко извести други део поверене ми дужности, јер кад сам му могао приступити, већ су предавања бида завршена. Услед тога бно сам дишен могућности да поверени ми целокупан прегдед рада извршимкако би требало, у свима нравцима с подједнаком подробношћу, и тешкоћу од тога осетио сам нарочито кад сам приступио сређивању овог извештаја. И зато што поједине податке нисам могао добити непосредним посматрањем, морао сам их прибавити посредним путовима, што је бидо знатно теже, и то је разлог што сам у два маха тражио нродужење рока за подиошење овог извештаја, у коме сам желео да што потпуније испуним Ваше наређење: да Вам изнесем све што сам будем запазио да је од вредности и од интереса за школу. Ну пре него што приступим излагању својих запажања и истраживања узрока констатованим Фактима, треба да истакнем једну ствар. Према Вашем наређењу, главна дужност бида ми је да будем на вишим и на нижим течајним испитима и да руководим првима, а прегдед цедокупног рада у једном и у другом заводу био би узгредан посао „у колико ми то време допусти." Према томе и у овом извештају требало би да се у првом реду и нарочито задржим на својим запажањима с вишег течајног испита. Ну ја од тога морам одступити, јер да се разуме рад на томе испиту, преко је потребно знати шта се и како се радидо преко године у једном и у другом заводу. Тим ће се само потврдити правидо: да течајни исиити нису друго до огледадо и резудтат рада наставничког у току више година; а то је правидо овде у тодико више основано, што су ученице, а нарочито оне с вишег течајног испита, и почеде и завршиле учење у том течају у истом заводу и за наставнике имаде су иста дица, која су их пратила из разреда у разред. I Настава у Женској Гимназији и у Вишој Женској Школи 1. Програм наставе и његово извођеше. По задатку своме, Виша Женска Шкода и Женска Гимназија јесу два потпуно одвојена завода за образовање женске деце, али било из