Prosvetni glasnik

410

ИРООВЕТНИ Г.1АСННК

се тешкоће иогу еавдадати, кад се једанпут увиди, да овде није реч о нечијој ћуди нити о играчци, већ о једној важној ствари. То показати бида ми је намера. На нашу гимназију, нарочито на хуманистичку гимназију, много се наиада и много виче. Пребацују јој, да она васпитава само људе, који су учени из књига и којима је садашњост туђа, па да то и даље утиче на университет и практичан живот. Ми ово порпчемо, ми се и сад као и пре чврсто држимо тога, да ништа тако свестрано не образује духовне снаге у младе генерације као бављење о старијим језицима, и да су све студије још увек најбоља и најосновнија школ.а и за дубље схватање савременога света, те да човек из прошлости појми своје време. Ну ово начедно гледиште, ово пачел.но држање онога што је огледано, није сметало гимназији, да модерним начини методе, цео начин посматрања. Наша је гимназија постала другачијом, а ни ми сами нисмо били довољно свесни тога, па ни шира јавност свакојако ни.је то опазила и појмила. Као што ово вреди за студију старога доба и за лектиру античкнх писаца, толико више вреди за остале предмете, за земљопис, истори.ју и природне науке, за модерне језике и за немачки. По пеки.би прекор заћутао и ио неки неоправдани напад изостао, кад би се само наша модерна гимназија добро познала. У овом сиислу напреднога развијања и до сада су предузимани огледи са ученичким излетима; а да су само повољна била до сада учињена искуства, потврдиле су ми све гимназије. Нека би и од сада још више но до сада врло многи огледи доказали оправданост ових излета у наставном раду! Београд. . Превео М. Ј. П.

ПРИПРАВНИ РАЗРЕД

(СВРШЕТАК) Разликовање боја и величине, познавање слика и буквара и разговор о њима, и раздвајање лаких речи на слогове програмом је за приправни разред неподељених школа изостављено. Но сами ће наставници увидети да ће о бојама и величини морати у разним приликама и причицама рећи; слогове ће лако научити уз песмице и декламације, а разговор о сликама из буквара и онако је вођен при упознавању биљака, животиња и ствари, и разликовању истих од њихових слика. Упоређивањем супротних предмета по 6 оји, деца ће научити главне боје. Упоредити аред њима н.ир. белу и црну (и рећи: „Креда је бела — алба"... ова је хартија