Prosvetni glasnik

НАОТАБА И КУЛТУРА

КОЕ.ДУКАЦИЈА

Питање о коедукацији, о заједничком школоваџу мушке и женске деце, једно је од оних питања, која самом својом нојавом постану спорна, која при постанку уђу у т. зв. „отворена" питаља, у питања, о којима се разлози „за" и ,против" нижу истом снагом и једнаком вредношћу, тако, да за дуго остану нерешена — ако се уопште кад и реше — те их је дакле немогућно брзо изаући на чистину и као пречишћена и свршена оставити у ризницу утврђених и нримљених начела. Еао и тодика друга питања из области морадних наука — у најширем значењу ове речи — и питање о коедукацији спада у област пробдема, у овом случају педагошких проблема, и одлучно заузимање једног положаја у решавању оваквих проблема стоји често у обрнутој сразмери са дубљим познавањем самог питања. Незналице се често најбрже и најлакше одлуче за ову или ону ствар. Тако стоји с теоријом; у пракси је пак еа свим друкчије. II овде су, као и у толиким другим приликама, живот и његове потребе биле јаче од теорија и принципа, и остављајући их за собом, постављено питање решили у једном или другом правцу. Питање о коедукацији у разним земљама решено је различно, у позитивном или негативном смислу, а према потребама и приликама самих земаља, независно од мишљења, разуме се, са свим супротних, која о томе постоје. Па и код нас је ово питање истакнуто и решено. И то решено, без многих теориских препирака и мишљења, и на начин који мири оба супротна мишљења. Теориски, начелно стало се на гледиште иодвојеног школовања, јер закон о средњим школама предвнђа мушке и женеке средње школе. Али се у животу, у пракси, ради и друкчије: у ириватним мушким средњим школама, које се, дакле, не одржавају државним средствима, ради могућног издржавања њихова допушта се и школовање женске деце. Најновији законски пројекат о средњим школама отишао је један корак даље, и коедукацију допушта и у државним школама али само у нижим разредима. Независно од тога како ће ово п.итање бити код нас најзад