Prosvetni glasnik

КРИКАЗИ И ОЦЕНЕ

433

нису у стању да сама одређују своје соиствене духовне нојаве. Али, ако то она сама не могу, то може учинити неко други. Тај други може бити н стручно сиреман, у ком бн случају исходн били тачнијо и поузданије проверени, а може бити и родитељ. Посматрати се могу иокрети, говор и духовне нојаве. Што се иак тиче метода педагошке дечје психологије Хартман разликује тројаких: експериментални, посматрачки и уиоредни. Међу њима је најбољи и најподеснији екснеримонтални метод, уколико је реч о психологији уошите. Доста ,је згодан и т. зв. метод утисака у вези са интроснективним методом. Балдвинов нак метод изражаваља није згодан због тога што изрази ие морају бити оглед правог духовног стања. Код носматрачког метода реч је о посматрању других у овом случају. Како је нри овоме дете објекат који се испитује, то се и ноступак назива метод објективног аосматрања. Поред тога што се овнм методом добијају чињеннце, оне се још и нроверавају и процењује се њихова оншта вредпост. И ако се при овоме уноси доста и субјективности, онет је овај метод најподеснији, јер нрибирајући статистичке податке, он пружа могућност да се из свих тих статистичких чињеница извуче оншта. У колико се ови иодаци упоређују, може бити говора о упоредном методу. Ако се ово поређење изводи на плански складан начин, онда се овај иоступак назива генетичким методом. Од колике је вредности ово Хартманово дело јасно се види из изнетих онштих чињеница, ошптих мисли његових. Специјадно за нас јесте још од веће вредности због тога, што може иослужити као згодан упут свима наставницима за испитивање дечјег мисаоног круга при поласку у школу. Ово је врло важно и потребно учинити ради нроцењивања михеријала нредстава осећања и иојаве воље, који је материјал важан за даље подизање, за даље настављање и донуњавање истог наставом. Све док ово не буде, ми ћемо лутати у бирању наставне грађе, копираћемо странце, нресађикаћемо стране биљке на наше земљиште, а оне неаклиматизиране, угинуће носле црвог рђавог времена. Ми тоало препоручујемо ово Хартманово дело се жељом да се и код нас отпочне већ једном озбиљнији рад у овомс правцу, бар од људи који се баве радом у школи икоји највишо осећају тешкоће у раду и признање у постуиању. Дело је написано лаким и разумљивим језиком, те га стога може свако лако разумети. После тога ово је дело чисто Хербартијанског правца онога правца, у педа.гогици, који је код иас нашао међу учитељима много нристалица, те и с тога заслужује ирепоруку. Клеиовац. Дим. Ђ. Димнтрпјонн). учитељ. Веуие реЈадодЈцие, месечни часопис, издази у Паризу (Француска) сваког петнаестог. Годишња му је цена 13'50 динара. Издавачка литература. Сћ. Бе1е§гауе. У првом броју за 1911 годину изшшш су ови чданци и расправе: Толстој учитељ од Г. ВаИепзрег^ег-а. У часоиису се вели да је Толстој био учитељ, чем се не треба ни мало чудити. Овај волики подстрекач душа није могао проиустити а да не нрибегне народном васпитавању, као једном најпогоднијем средству за пронаганду и моралну акцију и његова љубав према потиштеноме свету имала се послужити овим средством да се приближи простима између иростих; деци мужикн, у његовом крају. иросветни гласник , I кн.., 5 св., 1911. 29