Prosvetni glasnik

744

просветни гласник

и раздог да их нема више. У редовној школи сваки ученик стаје по ЗОО динара. — Физичко васиитање — Школа на чистом зраку треба да се сматра као право лечилиште, у коме се са ђацима иостуиа пре као са онима који се придижу од болести, него ли као с болесницима, и то св& изобилном храном. здравом, у тачно одређено време, свакодневним сном и нарочито још непрекидним борављењем па чистом зраку. Врло је мало спортова а врло много игара, опет на чистом зраку, и вртарства. Најоригиналнија одлика у организацији ових школа јесте може бити редовно спавање по подне. Од 1'Д до 3 1 / 2 по подпе сав је школски рад обустављен п тада деца спавају, испруживши се по трави или по оним столицама. Ово спавање по подне никако није штетно за ноћни сан, напротив оно има срећног утицаја на децу чији је нервни систем узнемирен и ослабљен бурним варошкпм животом и врло рђавим животним погодбама код својих родитеља. Извештаји лекарски .једнодушни су у прилог добричиним последицама овог лечилишта у чистом зраку. — Васаитање интелектуално и лшрално Ма да резултати на први поглед нису сјајнп, ипак су довољни и заслужују пажње. Организатори и наставници ових школа паште се да оне нн по чем не личе на друге школе, па и у том да се и учење вршп у слободном враку, место у учионици. С децом нежна здравља и слабо развијене интелигенцпје њима је јасно да ваља унотребити специјалне методе, нарочито ваља удвојити стрпљење п не плашитп се за нзгубљено време. Еако је главни циљ који се хоће да постигне да се створи деци нешто поверења у саму себе, да се у њих пробуди жеља за радом, то је требало да и намеравана вежбања буду необпчно лака, да не би никог обесхрабрила, да се иде напред што лакше, како би сви могли једновремено успевати. Тога ради требало је прибећи активним методома, у којима осећаји играју врло велпку улогу, не обраћати се врло често резоновању, и ограничити сс на неколика посве елементарна али практична знања, како би деца појмила да не радеузалуд. — Резултати —• Резултати су такови да су учитељи, који су се примили овог тешког посла, да васпитају ову мало заосталу децу, једнодушни у захтеву да се ових школа отвори што више. После неколико недеља бављења у овим школама деца развијају Физичку па п интелектуалну активност за коју се дотле није знало код њих, она се играју и раде од свег срца. Одело им остаје бедно, али им лица изгледају свежија и погледа су слободнијег. После неколико месеца бављења код детета се запазе не само физпчко побољшање већ и морално, јер му се ствара појам о достојанству. Да би се имала слика о овом успеху најбоље ће бити ако саопштимо одговоре родитеља и учитеља на постављена им питања. А) Питања иостављена учитељима 1) Да ли се побољшало здравље детета које посећује ову школу ? Одговор: 197 да, 16 не ; 2) Ако се побољшало: је ли стално ? — Одгово-р: 125 да, 63 не; 3) Да ли дете показује више интелектуалне делатности? — Одговор: 114 да, 92 не; 4) Кад се дете вратило у школу да ли му је интелектуалнп ниво био нижи но што би био да је похођење било непрекидно? — Одговор: 138 да, 75 не; 5) Ако јесте, да ли се вратило на стару меру ? — Одговор : 77 да, 55 не„