Prosvetni glasnik

СЛУЖБЕНИ ДЕО

1177

захтевима на домаћи рад), и најзад да наставно градиво самостално савлада, са што сдободнијим примењивањем и што удубљенијим изналажењем додирних тачака свега пређеног градива. Постепеност је у захтевима на ученике од одлучнога утицаја за успех у настави. Захтеви се морају непрестано појачавати: настава се мора непрестано ширити обимом. све више удубљавати, све јаче везе изналазити, цедокупно градиво што слободније примењивати. Ако се ово не изведе, неће се постићи ни задовољавање ученичких снага, које тра?ке, да буду примерено примењене, нити њихово нормално развијање и јачање. Не буде ди се пак пазило на постепеност, и буду ли се стављали претерани захтеви, то ће се изазвати замореност и преоптерећеност у ученика. Захтеви ови не могу бити ни за све ученике једнаки. Сви не могу све постићи, а и ко.ји логу, не могу у један и исти мах: способности су и темпо рада различити и ограничени. Настава треба да је индивидуална, и кад прима градиво од ученика, као и кад га предаје ученицима. II кад прима градиво од ученика, учитељ треба да пази на њихове особине, на правац њихова развоја, на споредне прилике, које га прате. Колико је год могућно, учитељ треба да иде за тим, да за сваки правац да онолико хране, колико је потребно, да ученик не остане наставом незадовољан и разочаран, — аљи да не остане њоме ни притиснут и на супротан начин у свом развоју задржан. Припремање за наставу. И најспремнији учитељ, и теоријски и практички, за школу није спреман, ако улази у разред, а није нрешао оно, чему треба ученике да поучи. Без добре припреме нема добре наставе. Учитељ мора бити припремљен и за читав предмет, и за сваки поједини час. За читав предмет биће припремљен (његова се стручна спрема нретпоставља као готова), ако у целини има пред собом све градиво, што га ваља прећи у једној години, и то израђено онако, како најбоље одговара степену, за који је одређено. То се градиво находи у уџбеницима, у најопштијим одредбама у наставним плановима, и понеки га учитељи израђују према овима и сами за себе. У неким је заводима обичај, да учитељи заједнички израде специјалне наставне планове, у којима је обухваћено и повезапо све градиво, за сваки предмет и за сваки разред. Дужност је учитељева, да пређе свој предмет у целини, стога мора знати унапред, у коме облику може прелазити поједине одељке, да се не би на некима и сувише задржавао на штету других. Стога треба да спреми неку врсту предрачуна, и да пази, како би и одржао тај предрачун у настави, — али не да га спреми „математичким ме-