Prosvetni glasnik

ШКОЛСКО И КУЛТУРНО КРЕТАЊЕ У СРПСТВУ, СЛОВЕНСТВУ И СТРАНОМ СВЕТУ

ЧЕТРДЕСЕТОГОДИШЊИЦА НЕМАЧКОГ УЧИТЕЉСКОГ САВЕЗА 1 (ОД 28. ДЕЦ. 1871. ГОД. ДО 28. ДЕЦ. 1911. ГОД.)

I У страној педагошЕој повременој штампп много пута се писало (само у нас ннје) о значају номачког учнтељског савеза, па ипак та тема још није исцрпена, нити ће се моћи кадгод исцрпети, јер нове потребе живота истичу и нове нотребе школе. Отуда потичу и све новији п новији захтеви, према којима се јављају нова друштва и нови савези, а стара се реорганизирају. Ова свеза немачког учитељства, ова сиособност колективног рада, имају огромни знача.ј како за сане учитеље, тако и за сав иосао на народном образовању простране Немачке даревине. Сад да видимо ка1го је постала и развијала се, и до какве је моћи и виличине дошла ова, може се рећи, учтељска сила'. Године 1871 по свој Германији, у учитељским круговима, разаслати су позиви с предлогом да се образује велики опште — немачки учитељски савез. Учитељству се предлагало, на основу приложеног нројекта правила, да се организују обласни савези и погаљу изасланици на општи збор за израду правила и организацију савеза. Позиви су следовали од берлпнских недагошких кругова. Они су били изабрали и привремену управу за руковођење овим послом. Пошто је позив нашао топал одзив и симпатично ирихваћен, то је општи избор састао се, и... 28. децембра 1871. год. Пег ОеиГзсће 1^ећгегиегет био је објављсн нао организован, а. 12 јан. 1872. год. почела јо делати и његова нова управа. Организација савеза, као и први његови кораци, текла су врло скромно, лагано али стално. Први скупови савеза држани су у малој сали. на горњем спрату, једне ресторације берлинске, на и та сала дуго време није се могла напунити. Лагано је растао и број његових чланова. тако, да је на три године после оснивања савеза. имао само 4760 чланова. То исто може се рећи и о новчаним средствима савеза, а тако и о целом његовом почетном раду. Но то је време одавно већ отишло у област усиомена. Даиас у сваком носебном херцогству, у сваком граду и градићу, постоје засебни месни зборови, уједињеии међу собом у обласне савезе и — на послетку — уливајући се, у један општи поток — опште • немачки учитељски савез, а не

' Овај чланак написан је прошле године поводом нроелаве овог Савеза. Прев.