Prosvetni glasnik

НАСТАВА И КУЛТУРА

43

школама. Мали број катедара, ништаван број, да не речемо неностојање, места за звање таИге с1е соп^егепсез и сће^ Ле ^гатаих принуђују младе геологе да остану дуго година у положају препаратора. Многи свршени студенти претпостављају због тога избор положаја наставника у средњим школама, где им агрегација за лицеје одмах осигурава место, које је материјално много боље од онога на ко.је у великим школама могу дуго чекати. Пошто је наставницима у средњим школама врло теитко да изводе научне радове, то на тај начнн цропадају за науку многе радне снаге, за којима научни живот у геолошким институтима и напредак науке увек жале. Учињени су, наравно, неки покушаји да се таквом стању ствари помогне. Али они представљају еамо претходне и ванредне мере. Тако се може рећи о Паризу, да је у њему готово сваки студент, који хоће да и даље ради научне послове, знатним стипендијама осигуран за више година. Резултати који се тиме добивају врло су повољни и желетије да се то уведе и на провинцијским универзитетима. Због тога су у Паризу лабораторије препуњене; исти број студената нашао би, кад би се разделио на друге универзитете, и тамо приближно иста помоћна научна средства, више места, могућност за боље геолошке екскурзије и индивидуалисаније упућивање. Тако би требало створити и на провинцијским универзитетима ма на који начин институте за научна испитивања. 1 Не сме се заборавити да је главни задатак универзитета унапређивање научног рада, било радом који врши њихово особље, били образовањем будућих испигивача. У наше доба стручних студија, о ванредно повећаног одавања пракси, универзитети су једина уточишта чисте науке. Та се места мора.ју одржати и останак у њима учинити угодним. Кад би се наши природњачки Факултети одрекли да врше научни рад у том смислу, онда би морао бити створен нов организам, који би их заменио у том највишем задатку, који је сам довољан да оправда његово егзистовање. Ако наши наставници продуже да се, не осврћући се на дневно мишљење и навике, посвећују том делу свога задатка: да стварају науку. а не само да уче науци другога, они ће тиме бити врло заслужни за нашу земљу и наше универзитете. Предњи редови дају, у колико је могућно, тачну слику онога ита се на Француским универзитетима ради за ширење и развиће геологије. Ако сад покушамо да Формулишемо жеље, чије испуњење изгледа

1 Ванредно корисно дело је створено пре некодико година кад је устаиовљена :„са188е с1е гесћегсћев вмепкШ^иев«. Ова установа новијега датума даје иомоћи на најлабералнији начип за све научне испптивачке радове, без обзира коме унпверзитету прииадају, само кад се то затражл.