Prosvetni glasnik

46

ПРОСВЕТНИ ГЛАСНИК

љама различне, али несумњиво има их доста општих и заједничких, те нрема томе се ни програми много међу собом не разликују. На конгресу математичара, који је држан у Риму априла 1908. године, једногласно је примљена одлука да се констрггуише једна Међународна комисија за математичку наставу, која би имала да организује компаративно проучавање метода и програма у средњој математичкој настави у разним земљама, и да о томе спреми потребан материјал, који би се имао претрести на једном међународном конгресу. Ова је комисија одмах у почетку донела одлуку да не треба издвајати средњешколску математичку наставу од оие у основним, стручним и највишим школама. На међународном конгресу математичара, који ће се држати у Штокхолму 1916. године, треба да се деФинитивно сврши ово питање. На сваки начин тада ће се истаћи ноједина мишљења и издвојити извесно наставно градиво као заједничко и од опште користи. Према томе и данашње измене у нашем ирограму треба да се вргае у духу програма, који су већ у других народа у употреби, узимајући оно што им је заједничко и од опште користи. Оваквим радом можда се нећемо много удаљити од тога заједничког програма, а и коме би се доцније лакше приступило. Можда би најбоље било, кад би се то за мало доцније оставило. Ради тога потребно је да се најпре изнесе упоредни преглед програма из математике некојих културних народа, а затим упоредни преглед нацрта г. Др. Окановића и нашег данашњег програма. Напослетку изнеће се и један предлог о програму, којим би се могло послужити, док се тај заједнички програм не донесе.

I. Као што је нанред речено, овде ће се најпре изнети упоредни преглед програма из математике за основне школе некојих културних народа, да би се с њима могао сравнити наш данашњи програм и нацрт г. Др. Окановића. Аустрија. Из доста оправданих разлога почећемо са програмом основних школа ове земље. I разред (аритметика са ј часова недељно). — Четири основне рачунске- радње са бројевима од 1 до 10 усмено и писмено. Новац, мере и тежине у овом обиму. Ако је ова.ј разред комбинован са II разредом, онда све ово само с бројевима од 1 до 10, али ипак зато се програм у II разреду не мења.