Prosvetni glasnik

О Модерној Српској Музици 517

певачки хор, јесу наше националне музичке баладе и романсе, свеже, дубоке и крепке. Има их петнаест, и оне су основа све наше уметничке културе. „Руковети" су, у исти мах, поред „Литургије", и најважнија Мокрањчева дела. Мање творац — композитор од Јосифа Маринковића> он је активнији од њега као учитељ, и несумњиво националнији као уметник. Стога је Мокрањац најважнија појава у историји српске уметничке музике. Сви српски композитори, и његови вршњаци и млађи и најмлађи, претрпели су његов утицај. Неки од њих су, као и он, потпуно у народној музици, коју обрађују постојано и приљежно, и са укусом и лепим инстинктом, као г. г. Влада Ђорђевић и Божа Јоксимовић. Иеки су слободнији, траже веће и сасвим велике музичке облике и разграњавају народну музику, као г. г. Станислав Бинички, Петар Крстић и покојни Исидор Бајић, који је поред Мокрањца, једно од најпопуларнијих имена српске музике. И најзад, најмлађи, који су, задојени идејама Стевана Мокрањца, научени његовом науком, пошли да стварају, попут Сметане, Римскога-Корсакова, Дворжака или Мусорскога, нов, највише уметнички и богат српски национални уметнички стил, оригиналан по композицији, заснован на тлу народне музике, али углађен и углачан до најсуптилнијих детаља савременог уметничког музичког искуства. Тај национални стил, коме су представници Петар Коњовић, Миленко Пауновић, Коста Манојловић, и, ако ми опростите за нескромност, Милоје Милојевић, још је у развијању. Пре свега, принцип модерног српског музичког национализма је заснован на субјективној емоцији: импресионистички и експресионистички. Све слободе и све гипкости модерног музичкога искуства својина су и стила српског модерног национализма. Композитори, представници тога стила у нас, васпитани у Европи и као уметници и као културни људи, заинтересовали су се уметношћу у најтананијем смислу те речи. Они јој прилазе са осећајима људи који јој разумеју дух, који јој осећају гипкост и који јој проналазе све додирне тачке са општом културоМ. Отуда теме које обрађују имају и специфично музичку и опште културну вредност. Отуда су облици, у које они уносе своје уметничке визије слободни и без шаблона ни схеме. Они су, тако исто, разноврсни јер се прилагођавају идеји која креће композитора и гони га да се изрази; другим речима, они су условљени идејом. Интерес композитора наше националистичке музичке школе постао је свестранији, и њихове композиције су из свих области музичке уметности, од скромне мелодије за певање соло уз клавир, до дубоко психолошких и дескриптивних, вокално-инструменталних концепција најразгранатијих музичких облика. Они су компоновали и вокалну и инструменталну музику и драму, коју су већ почели били, али не са виднијим успехом, г. г. Бинички, Крстић ц Бајић. Свуда су тежили за новим изразом, за новим обликом. Боја