Prosvetni glasnik

Уређење наставне управе у Француској

559

предлаже и основање особитих одјељења: трговачких, индустријских и ратарских у вишим основним школама. Похађајући често заводе и примајући извештаје својих сурадника, академијски инспектори врше трајан надзор над лицејима и различним другим школама у своме округу. Сваки мјесец шаљу ректору, са својим личним мнијењем, извјештаје старјешина у лицејима, колежима и вишим основним школама. Отварање приватних школа треба свагда пријавити академијском инспектору, који се може противити отворењу, из разлога моралних и хигиенских. Приватне школе се инспицирају само с обзиром на морал, хигиену и примјењивање закона о школској обвезаности. На саму наставу може се тај надзор протегнути само толико колико би била противна моралу, уставу и законима. На против, утјецај академијскога инспектора на све заводе јавне наставе директан је и веома одлучан. Честим инспекцијама и давањем савјета професорима и заводским старјешинама, затим контролом рада свију наставника, може он постићи разумно примјењивање програма и метода. Осим тога, он изриче своје мнијење о свему што се тиче педагошке организације (о броју ученика у разредима, о разврставању ученика, о употреби времена, о почетку и свршетку обуке) свију школских завода у своме округу. Академијски инспектор по звању је своме предсједник педагошких конференција с учитељима и учитељицама. Редовно предсједа тим конференцијама инспектор за основну наставу. Ако је назочан академијски инспектор, онда он и предсједа. Он је предсједник и у комисији која саставља попис књига зе основне школе. Веома је знатно педагогијско дјеловање академијскога инспектора и код испита. Он предсједа испитним комисијама за „Вгеуе! зирепеиг", за „Вгеуе! е!етеп1:а1ге", за цертификат о учитељском оспособљењу и за примање у учитељске школе. Он бира задатке за писмене испите и предлаже их на избор ректору. Како висина и вриједност испитних захтјева имаде велики утјецај на вриједност саме наставе, знатна задаћа коју извршује академијски инспектор при испитима, карактеристично је обиљежје његова педагошкога дјеловања. 3) Инсиекшори за основну насшаву Како смо споменули, инспектори академијски имаду за помоћнике инспекторе и инспекторице за основну наставу и окружне инспекторице за материнске школе. У сваком је округу најмање један инспектор за основну наставу, а у знатнијим окрузима два су такова инспектора.