Prosvetni glasnik

Оцене и Прикази

567

ЈЕДНА РЂАВА РАЧУНИЦА У ОСНОВНОЈ ШКОЛИ 1 ) Лист Народна Просвета, орган Удружења југословенског учитељства, врло често доноси књижевни оглас да су ови уџбеници изишли из штампе, и додаје притом: „Ове су књиге израђене по најбољим француским писцима и дугогодишњем наставничкоме искуству". Кад се прочитају ови уџбеници, одмах се као сигурно може рећи да је Г. М. Станковић као дете у нижој гимназији имао за математику нестручне наставнике и да се доцније није трудио да ту невољу поправи. 0 овоме треба прочитати чланак Г. Петра А. Типе 0 Насшави Математике (в. Просветни Гласник, св. 4, за април 1921), одакле, с обзиром на наставу математике у средњој школи за овај наш случај, треба навести: „Јер и данас није редак случај да математику предају нестручни наставници, који често и сами кубуре са основним појмовима, који им нису јасни пред очима. Може ли се од њих тражити да објасне и предају другоме оно што и сами не разумеју". С друге стране, кад се Г. М. Станковић хвали да је уџбеник радио „по најбољим француским писцима", онда му се мора замерити што најпре није научио основне појмове те науке, па ма то било из којег нашег уџбеника из Аритметике и Геометрије за ниже разреде средњих школа, те да не прави погрешке које се не допуштају ни ученицима из тих разреда. У вези с тим требало је водити рачуна о распореду градива по нашем програму и из француских уџбеника, те се не би десило да се налазе ставови који премашају раније стечено знање ученика или изгледају као да су убачени из неког другог уџбеника, у коме су били на своме месту. На послетку, неоспорна је истина да се не може писати уџбеник за неки предмет ако се претходно добро не зна тај предмет. Чак и за превођење уџбеника, поред знања туђега језика, потребна је још и стручна спрема. После овога остаје да се ова тврђења поткрепе разлозима и изнесу све погрешке и недостаци ових Рачуница. Треба имати на уму да би се далеко отишло кад би се исправљале све погрешке неке рђаве књиге. Према томе не треба очекивати да се помену и исправе све погрешке и у овим Рачуницама. Довољно је узети у обзир погрешке које падају у очи, или су чак и елементарне, те их не треба исправљати. Ради прегледности поделићемо поједине погрешке и недостатке у неколико одељака. ") Рачунпца н геометрнјскн облицн за III разред народних школа, од М. Станковића, учитеља. Друго прерађено издање. Рачунпца за IV разред народних школа, од М. Станковића, учитеља. Друго прерађено издање. Београд, издавач књижара Геце Кона, 1920.