Prosvetni glasnik

152

Просветни Гласник

ским језиком од почетка П-ог разреда. У IV разреду, уз довољан број ђака, деле се по овој новој реформи све босанско-херцеговачке средње школе на два смера: хуманистички с латинским језиком почевши од IV разреда, и онда с грчким, односно арапским, почевши од V разреда, и реално-гимназијски с немачким језиком почевши од IV разреда. Овај други, реално-гимназијски смер, дели се у петом разреду на две гране: на прави реално-гимназијски смер с латинским језиком од петога до осмога разреда, и чисти реални смер (без латинског језика). Према томе, с обзиром на научни смер, прва три разреда у свима средњим школама у Босни и Херцеговини имају потпуно једнаку научну основу; у IV, пак, разреду, ако се јави довољан број ђака, могу имати два одсека: хуманистички с латинским језиком, и реално-гимназијски с немачким језиком; почевши од V разреда даље, могу све средње школе имати,. према броју пријављених ђака, три одсека: 1. хуманистички о^сек с француским, латинским и грчким, односно арапским језиком, 2. реално-гимназијски одсек с француским, немачким и латинским језиком, 3. реални "одсек с француским и немачким језиком. Арапски је језик поред грчкога био већ од пре уведен, због тога да се нарочито муслиманима омогући боље упознавање са исламом и исламском, као и у опште ориенталном културом. Који од та два језика желе учити, ставља се на вољу ђацима исламске вере, односно њиховим родитељима, а ђаци немуслимани уче грчки. Муслимани ђаци одабирају ретко место арапскога грчки језик. Већ првих школских година, ове реформе показале су да реалногимназијски смер наилази на највише одзива. У школској години 1921-22 обухватила је ова реформа првих пет разреда, и само у два завода, у великој гимназији сарајевској и мостарској, отворено је хуманистичко одељење петога разреда, док чисто реалног одељења нема ни у једном заводу. У осталим заводима су се, према броју пријављених ђака, могла отварати само реално-гимназијска одељења IV, односно V разреда. С тога данашњи службени називи појединих средњих школа не одговарају фактичном њихову типу, те се показала потреба да им се службени називи почетком школске године 1922/23 промене. Према томе, све потпуне средње школе у Босни и Херцеговини зову се само „гимназије", док од непотпуних средњих школа оне с највише четири разреда имају назив „ниже гимназије". \ Међу државним средњим школама заузима нарочити положај Шеријатска гимназија у Сарајеву, која је — како је већ споменуто — основана пре ослобођења, 1918 године, а у којој ће школске године 1922/23 бити отворен пети раеред. Главна је задаћа тога завода да кроз осам разреда припрема муслимане ђаке за шеријатску судачку школу у Сарајеву, која би се међутим требала претворити у муслимански теолошко-