Prosvetni glasnik

174

Просветни Гласник

Бугарски наставници изгледа да желе да усвоје потпуно принципе „школе рада": у већини основних школа, цртање, ручни рад и певање чине основ целе наставе. Педагошки листови, лабораторије, итд., старају се о рационалном проучавању дечје психологије. Од пре годину дана, у Бугарској постоји Васпитна лига за родитеље, чији је циљ да организује живот детета ван школе и да упозна родитеље и васпитаче с новим захтевима педагогије. Та лига има, сем других секција, секције за физичко развијање, морално васпитање, школску и дечју хигиену, педагошка истраживања, васпитање анормалних, итд. Ти пројекти и реформе, закључује писац, наговештавају за Бугарску једну нову еру, која јој је, у осталом, врло потребна после дугих ратних година. Биће врло занимљиво да донесемо на овоме месту и извод из Билтена интернационалне заједнице за помоћ деци, о „радној недељи" која је наметнута свима бугарским школама. У будуће, по наредби Министарства Просвете, свака школа мора увести у своје програме по једну „радну недељу", за време које ће деца морати да врше разне ручне и пољопривредне радове. Главни од тих радова су: чишћење и премазивање школских локала, калдрмисање дворишта, нивелисање школских вртова и гимнастичких сала, поправка разних школских инсталација, повезивање уџбеника и библиотечких књига, прављење учила, оправљање врата, прозора, итд., неговање цвећа и поврћа у школској башти, сађење дрвећа око школа, одржавање дрвећа, поправљање калдрме у улицама које воде у школу, археолошка испитивања, итд. Благо деци која не знају увек за мучеништво клупе и која могу покаткад да даду слободног маха својој потреби за активношћу и покретом, која им је тако природна! УМЕТИ СЛУШАТИ Умети слушати је једна вештина коју врло мало њих добро познају. На јавним зборовима, на корпоративним састанцима, колико има импулсивних духова, брбљиваца и упадача у реч; у обичним разговорима, колико има људи који се, док се ви с њима разговарате, смеше и изгледа да прате ваше мисли, али вас, у ствари, не слушају, мислећи на оно што ће они рећи, и готови сваког часа да вас црекину. Било из таштине, било из скучености свога духа, они неће да улазе у мисао других, и задовољавају се тиме да прате и изражавају своје мисли. Они нису научили да слушају. Отуда је дужност васпитача — који живи у садашњости, али који ради нарочито за будућност — да да својим ученицима оне особине мирноће и размишљања које ће створити од њих, доцније, људе дисциплинованог и разложног духа. Добри разреди су — пише тим поводом француски Журнал учишеља и учитељица (Јоигпа! с1еб тзШиЈеигз е! с1еб тзШи1псез) — само