Prosvetni glasnik

Писмени састав

225

Шта је једном урадила корњача? (Једном корњача окупи орла да је научи летети.) Напишите то. Колико је ту реченица? Које је прва, а које друга реченица? Шта треба ставити између њих? (Запету). Ставите сви запету. А шта треба да се стави на крају? (Тачка). Шта јој је рекао орао? (Орао јој рекао: „Остави се ти летења, па иди како си досад ишла. Није летење за тебе".) Сад Н. нека каже сваку реченицу за себе. Понови то и ти, Ж. Које је прва реченица? (Орао јој рекао). Напишите то. Какав знак треба сад да се стави кад хоћемо да изређамо шта је орао рекао ? Ставите две тачке. А треба ли још штогод ставити кад хоћемо да наведемо баш орлове речи како их је као бајаги он изговорио ? (Треба и знак навода.) Ставите и њега. Како ће слово доћи после две тачке? Шта треба сад да напишете? (Шта јој је рекао орао.) А шта јој је рекао орао ? Које је ту нова реченица? Напишите то. Које је ту друга реченица? Напишите и њу. Шта треба да се стави између ове две реченице? Ставите. Које је трећа реченица? Шта треба ставити између њих? Изговорите у себи ову и претходну реченицу, па ћете погодити. (Треба тачка.) Ставите тачку, па напишите ту последњу орлову реченицу. Пазите како слово долази после тачке. Шта треба сад ставити на крају. Ставите тачку. Треба ли још штогод ставити, кад су написане и наведене све орлове речи? (Знак навода горе.) Упамтите добро ово: Две тачке пишу се кад има нешто да се ређа и набраја, а знак навода пише се кад се наводе туђе рећи, баш како их је неко изговорио. Сад да продужимо даље писање. Је ли корњача послушала орла? (Корњача није послушала орла, него га опет стане молити да је научи летети.) Колико је ту реченица? Изговори сваку за себе. Шта треба ставити између тих реченица? (Запете.) Изговорите у себи целу ову сложену реченицу, па ћете видети где дсглази запета. А на крају шта ће доћи? (Тачка.) Напишите целу ту реченицу, само пазите каквим словом ћете почети после тачке. Шта је урадио орао кад га је корњача и даље молила да је научи летети? (Орлу се досади то мољење корњачино, ухвати је својим јаким канџама, дигне је у висину па је пусти, и рекне: „Хајде, сад лети".) Ово треба да понови још који ђак. Напишите сад целу ту реченицу. Пазите каквим ћете словом почети после тачке. Прочитајте сад у себи то и ставите знаке где треба. Један ученик да каже где ће доћи запете. Шта ће доћи на крају ове целе реченице? Шта треба да се метне онде где се набрајају и наводе речи орлове које је он, као бајаги, рекао корњачи кад ју је пустио? (Две тачке и знак навода.) Па шта је било од корњаче кад је пала доле? (Корњача падне доле, и сва се разбије.) Напишите то. Колико је ту реченица? Изговори просветни ГЈАсник, i књ., 4 св., 1923. 15