Prosvetni glasnik

Из школске хигиене

745

хигиенски сервиси. У женевском кантону је утврђена лекарска инспекција 1908. У Сједињеним Државама у Америци почело се с инспекцијом прво у Бостону 1891 г., а у Јапану има данас 8429 школских лекара. Из овог кратког прегледа види се да је организовање школске лекарске инспекције захватило све културне државе, тако исто и законодавство о њеном извођењу. Па ипак је та организација још непотпуна, јер је врло слабо заступљена на селу. Чак и Енглеска, која — може се с правом рећи — има најбоље организовану школску инспекцију, није ово питање решила и за село. У Америци су у неким земљама решили то питање оснивајући путујуће зубне клинике са путуЈућим лекарима. С погледом на све тешкоће за организовање школског лекарства на селу, ово је можда за сада једини паметан предлог. Ако се за часак овде зауставимо, видећемо да је главни циљ школске лекарске инспекције у главном: 1) проналазак и поправка физичких дефеката код деце; 2) проналазак и изоловање заразних случајева и паразитних болести; 3) диагноза и лечење случајева менталног дефекта; 4) одржавање добрих хигиенских прилика у школама; 5) сарадња медицине и педагогије у циљу да се произведе максимум у ефекту школског система уједињеног са чувањем здравља. Имајући за циљ ове набројане предмеге, школска лекарска инспекција^се и врши са извесним системима, ма да се и у овоме још није дошло до најбољег резултата. Држећи се овог програма, дошло се до врло интересантних статистичких података о стању здравља школске деце, и кроз дуг низ година, и у прошлости, циљ лекарске школске инспекције је био највише ради статистичких података. Тек у најновије време јавл>а се тенденција да се лекарска инспекција комплетира лечењем школске деце. Нарочиту пажњу школског лекара захтевају баш она деца за коју се констатује да болују од извесних болести. Она морају бити под сталним лекарским надзором, јер ако деца треба да постану здрави грађани, нри бескрзјно комплицираним условима данашњег живота никако се не смеју оставити сама себи. ИЈкола мора водити евиденцију и помоћи лечење овакве деце. Што више цивилизација напредује, све је више специалних болница, опоравилишга, санаторија. Интенсивна студија болесних захтева све више организације. Није чудо да се као логична последица школске лекарске инспекције појавила и организација школске клинике. Данас је у свима културпим земљама питање о потреби школске клинике ван дискусије. Циљ је овакве школске клинике да помогне младој генерацији да порасте здрава и да своје физичке дефекте поправи. Истина, ни овом установом нису решени сви проблеми школског детета, али она може помоћи да дете буде чисто, да му је прегледан и поправљен вид, да може лечити зубе, уши и кожне болести, једном речи да у свако доба рашћења има могућности да постигне фи-