Prosvetni glasnik

430

Просветни Гласник

се стално говори страним језнком, учини' се да дете живи у једној вештачкој атмосфери. Треба га у њој одржати колико се дуже може. Али кад се из ње изиђе, треба изићи слободно. Ма колико да је кратко време кад се говори француски, оно је ван разреда, и ученик то треба да осети. Затим се ђак враћа у разред, у ону малу Немачку или Енглеску у којој замишља да живи, и француска реч која је имала да послужи да би се разумела страна реч, не треба више да се појављује. Ни под каквим изговором не треба давати ђацима да на памет уче многе речи. Ако нису преведене још, то је страшно некорисно; а ако су преведене, онда је то веома опасно. Приликом обиласка гимназија у току ове године, са жаљењем смо констатовали да у неком разреду ученици имају свеске у које су по професоровом диктовању исписали такве листе. Професори морају апсолутно сами себи ускратити такав начин рада, јер он је апсолутно супротан циљу коме идемо. Још једанпут понављам: у првом току рада треба навићи ђака да се не служи француским језиком, навикивати га да разуме директно. Јер ако ђак у својој памети придружује стране речи француским речима, онда се ствара двогуба сметња интелигенцији и руковању језиком. С једне стране, ђак неће схватити смисао стране речи, или ће.моћи да изрази своју мисао само посредством француске речи, а то је бескористан посао. С друге стране, често ће се десити да та француска реч коју он преводи у реченици, коју подразумева или коју хоће да искаже, није она страна реч, и тада наступа забуна. Има једно много боље средство да се науче речи, а то је пракса, вежбање. Речи се морају непрестано понављати у сталној конверсацији у разреду. г Е с т У колико је могуће, навикивати ђака да уз реч учини и гест. Ако се запита да именује неки предмет у разреду, или неку личност на слици, ђак не треба да остане мислећи скрштених руку. Нека покаже предмет гестом, слободно и неусиљено. Исто тако ако прича какву причу или рецитује, — а на то ћу се вратити мало час — нека пропрати то гестовима, ако је било потребно да му их ви раније покажете. То је један од оних по спољашности безначајних детаља, али који са гомилом других доприноси да се даде живот ономе што се ђаку предаје. ГРАМАТИКА Чим дете буде научило три речи, одмах му треба дати да састави једну реченицу; већ се почиње граматичка настава. Граматика је важна као и изговор : одређујући односе између речи, она даје јасноћу реченици. Рђаво изговорена реч не може се разумети; нетачна реченица