Prosvetni glasnik

740

Просветни Гласник

вуче из ове чињенице ? Да је један ученик, потпуно формиран по живој методи, у стању боље него други да преводи. И до те констатације, моје драге колеге, ја сам и желео да дођем: не верујте да треба употребити искључиву методу превођења и граматике да бисте спремили ваше ученике за матурски испит: жива метода је и ту најбоља да се дође до тог резултата. Ја мислим да сам показао да нема тако исто друге која би боље допринела интелектуалној формацији детета. Животом који уноси у разред, она изнуђује радозналост ученика, и, у исто време, само ако није непопустљива и апсолутна, она изоштрава његове способности за анализу још много боље но метода а рпоп искључиво граматичка, јер ради на солидном темељу, хоћу рећи на читавом скупу речи, обрта, граматичких правила које је ученик лагано стекао, који су живи у њему и о којима он може да размишља. . Ако вас је моја аргументација убедила, ја сам сигуран, моје драге колеге, да ћете ви увести ову методу у своје школе; ја знам унапред да ће вас резултати потпуно задовољити. Што се мене тиче, ја сам убеђен да сам тако радио на још тешњем приближењу између пријатељске Србије и културе и цивилизације Француске. Е. ЛАВАЛ Професор у лицеју у Анжеу

НАСТАВНИЦИ ОСНОВНИХ ШКОЈ1А У СРБИЈИ, ЦРНОЈ ГОРИ И ВОЈВОДИНИ ШК. ГОД. 1922/23 (Крај) ОДНОС УЧИТЕЉА ПРЕМА УЧИТЕЉИЦАМА Из приказаних табела види се да је највећи проценат учитеља (мушкараца) имала Црна Гора — 89-42°/ 0 — према К^бб 0 /,, женских, што значи да је на 9 учитеља долазила тек 1 учитељица; најмања разлика између учитеља и учитељица била је у Војводини, где је број учитеља само за 8°/ 0 већи од броја учитељица. Па ни у предратној Србији та разлика није знатна; она је износила само 10*68°/ о у корист учитеља. Знатно више учитеља него учитељица има Јужна Србија, са 18'89°/ 0 учитеља према 27*11°/ 0 учитељица. Него, та разлика између учитеља и учитељица из године у годину мења се у корист учитељица. Шк. год. 1921/22 било је у Војводини 42.88°/ 0 учитељица, а већ годину дана касније има учитељица 45'95 п / 0 ; значи да се проценат учишељица увеличао за 3'2°/ 0 , колико се у исто доба умањио проценат учитеља. У предратној Србији, 1921/22 год. било је 43Ч 0 /,, учитељица. Годину дана доцније има их 44 - 6°/ 0 , дакле, и ту вишак од 1 "2°/ 0 у корист учитељица. Доћи ће доба када ће учитељице бројно претећи учитеље, као што је