Prosvetni glasnik

1054

Просветни гласник

тални), њихова карактеристика и међусобни однос. Могућност и граница васпитања. Битност васпитања. Развитак (уопште) и васпитање. Појмови: васпитање, образовање, настава. Душевни развитак школског детета и одраслог човека. Схватање животне заједнице. Васпитање као неопходна потреба заједничког живота. Васпитни циљ. Разнолика схватања васпитног циља у прошлости. Извођење васпитног циља: у породици, у нарочитим заводима, у јавним школама. Васпитачева личност. Метода васпитања: саморадња (принцип рада, школа рада, активна школа), сопствени доживљаји, вежбања, навике као општа начела свега васпитнога рада. Васпитна заједница (радне заједнице, школске заједнице). Индивидуалност, наслеђе, средина — њихово испитивање и искоришћавање. Телесни развитак васпитаника. Развијање воље. Психолошка основа. Смер. Средства: навикавање на ред, навикавање на рад, изазивање потребних расположења, надзор, пример, похвала, награда, казна. Навикавање на морално-религиозни патриотски живот. Стварање погодних прилика у васпитној заједници за успешно постизање постављеног Схмера (школска удружења, ученичка самоуправа, радионица, школска градина). Игра, молитва, школске свечаности. Развијање осећања. Задатак. Психолошка осиова. Извођење: постепено сузбијање неподесних осећања (размаженост, лакомост, охолост, завист, саможивост и др.), а развијање подесних (очвршћивање, умереност, уздржавање, понос, симпатија, сажаљење, страхопоштовање и др.). Развијање осећања лепога, истинитога и доброга. Поступно увођење у схватање лепога у уметничком смислу помоћу посматрања природе и уметничких дела и покушаја уметничког стварања. Прилике: неговање цвећа, животиња, естетичко уређење школских просторија, правилан однос у васпитној заједници, постепено увођење у хумане и патриотске акције животне заједнице, излети, вештине и др. Развијање ума. Психолошка осиова, Наука о настави (дидактика, општа и посебна). Општа дидактика и њена област. Задатак наставе прама врховном васпитном циљу. Разноликост у схватању тога задатка (Хербартово „развијање многостраног интереса", Песталоцијево „хармонијско образовање свих снага", данашње схватање о јединству у настави). О наставној методи уопште (психолошко објашњење према схватању у прошлости и садашњости).