Prosvetni glasnik

102

Просветни гласник

марају учштити, него се деца саветују да из своје средине изаберу другове који ће се бринути за ред и поделу рада у појединим групама. На основу оваквих дечјих самоуправа, деца се најбоље науче да схвате одговорност за ред и извођење послова, и што је за извршење рада веома важно деца почињу разумевати почетак, наставак, тешкоће и ред у којем треба да се изврши сваки рад. Овакав успех може се постићи кад васпитно и надзорно особље строго води рачуна да се сваки рад изврши у реду, чисто и правилно, те се код тога пази и на ред и чистоћу тела, одела, обуће итд. Говор деце. Нарочиту пажњу треба посветити говору деце. Све што деца говоре, нека говоре разговетно. Погрешке у говору, ма какве оне биле, треба да се одмах исправљају. Нико не сме дете грдити због његових говорних грешака и неправилности, него дете 'треба храбрити, навикавати на правилно дисање, јер неправилно дисање је кајвише пута узрок говорним манама, и скретати му пажњу да полагано и гласно изговара оне речи у којима прави погрешке. Ако се појављују грешке у говору због неправилног отварања уста и неправилног постављања језика, онда треба дете научити прво то, а затим вежбати речи које дете не изговара правилно. Никад не треба вежбати говор само са појединим гласовима, него увек са речима у којима се налазе гласови које дете тешко изговара. Исто тако ове вежбе не смеју да буду дуготрајне, да се од њих дете замара. До успеха се долази само на основу честих поновних вежби код којих су васпитач и дете добре воље. Ручни рад. Циљ рјдјног рада у обдаништима није израда неких нарочитих предмета, него повећање творачке спссобности и воље за стварање. Ради тога се деца у радконицама обданишта вежбају само у руковању чекићем, клештима, ексерима, иглама, маказама и концем, а њихови радови треба да су увек индивидуални, тј. такви какве их деца замишљају и какве она сама могу да израде. Материјал који деца употребљавају у овим радионицама јесте: папир, картон, остаци вуне, тканина и пређе, празне кутије од жигица и од цигарета и други материјал који не стаје много и лако се кабавља. Избегавати треба израђивање предмета без сврхе и радити само онакве ствари које деца могу -на неки начин употребити, на пр. за разне поклоне друговима, родитељима и другима, а и за игру. Нега цвећа и малих животиња има исто тако велику васпитну вредност. За васпитање важно је и празновање разних празника. Један задатак је тај, да се тим празновањима подвлачи породични карактер живота у обданишту, а други још је важнији, да се њима буди прави смисао за празновање домаћих празника и на тај начин утиче у добром смислу на развој будућих тежњи за уживањем. Славе, рођендани родитеља и деце, Божић, Ускрс, долазда пролећа, лета, први снег итд. пружају много прилика за