Prosvetni glasnik

Размишљања о будућој женској средњој школи

63

Група предмета којој се у свету у ж. с. школи посвећује нарочита брига и пажња, а код иас се или потпуно занемарују места у настави живих језика. Хигијена, Домаћинство са књиговодством и Женски ручни рад. И ми у томе грешимо. Мораћемо признати да код нас хигијенска обавештеност, ни по варошима а камоли по селима, не стоји на иоле завидном ступњу. И место да се Хигијена озбиљно изучава баш у женској школи, она се са по једним недељним часом некако отаља све са четворкама и петицама као неки најспореднији предмет. А колико је широко и захвално поље рада на Хигијени баш с девојчицама нижег течаја: лична, домаћа, школска социјална Хигијена, у вези са негом одојчади, негом болесника и рањеника. Не стоји боље ни са Домаћинством. Оно се обрађује у неким разредима грађанске школе, већином од нестручног особља, као „цубок" у недостатку довољног броја стручних ча-сова. У ж. гимназији није о њему било ни помена"). У будућој ж. с. школи увођење Домаћинства биће неопходно. Данашња варошка, особито београдска средњошколка ретко кад се у својој кући упућује у домаћичку делатност. Све се однекуд „нема кад", било од стране ћерке или мајке, често и с обе стране! Наши одлични стручњаци домаћинства г-ђе Љубица Сладојевић и Спасенија Марковић могле би на курсевима спремити млађе наставнице за обуку девојчица ж. с. школе у томе предмету коме су достојно место одавно доделиле у ж. с. школи земље као Швајцарска, Данска, Норвешка, Шведска и Финска, да остале и не помињем. Па и Женски ручни рад у будућој ж. с. школи никако не би смео остати и даље „пепељуга", чак и међу „споредним" предметима. Док му се код нас једва у прва два разреда додељује по 2 часа недељно, у Швајцарској на пр. даје му се 6 недељних часова! Парадирало се и код нас са принципима „школе рада" ипак нам то није сметало да ж. р. рад чак и у нижем течају сведемо на цигло два разреда и да ручни рад сматрамо најмање важним предметом! Зар је онда чудо што су наше мале матуранткиње премало, често и нимало, знале о савременом хигијенском и естетичком уређењу дома као и о нашој драгоценој домаћој народној радикости: предиву, ткању, бојењу, везу, као и о шивењу и кројењу 7 ). Што се тиче Књиговодства сматрам да савремена девојка не може имати потпуно заокругљено опште средње образовање, ако није упућена у основне односе равнотеже примања и издавања у своме личном животу, као и у заједницама којима она припада.

') Кад је г-ћа Аница Шаулић, проф., у једном предавању истакла захтев увођења Домаћинства у сваку ж. с. школу, чудом су се зачудиле њене учене колегинице тој помисли! 7 ) Пре 50 година наше су девојчице учећи чак и мушку реалку, училе кроз сва четири разреда ручни рад, па и шивење на машинама: Сингер и Пфаф. Кад је у I ж. г. прошле године г-ђа Директорка набавила шиваће машине, ученице су негодовале, сматрајући да се спуштају са неког замишљеног научног пједестала ако оне, гимназискиње, уче машинско шивење!