Prosvetni glasnik

33-!

Просветни гласник

слика: зидне слике, фотографије, пројекционе слике, слике из уџбеника, дијаграме, графиконе, скице, шеме итд. Оне су нарочито потребне приликом проучавања животиња огромног раста (кита, слона итд.) и егзотичних животиња и биљака. Препоручљиво је да испод слика у уџбенику нема никаквог текста. То је потребно из два разлога. Прво, у интересу ученичке саморадње, јер се на тај начин ученици потстичу да слику што дуже посматрају, о њој размишљају, и текст што чешће проверавају. Друго, такав захтев диктује и школска пракса, јер се брзо обухватање и утврђивање градива и проверавање ученичког знања најлакше врши помоћу слика испод којих нема никаква објашњења. Свеска за цртање. За саморадњу ученика много су важније слике које израђује сам ученик. Овде треба нарочито нагласити да се не говори о уметничком цртању и пресликавању, већ више о т.зв. шематском цртању. Не треба, дакле, уносити у цртеж све, и најситније, детаље, већ само најкарактеристичније одлике. Место верног пресликавања боље је дати скицу. Значај ученичког цртања је у овоме: 1) ученик се потстиче да објекат пажљивије посматра; 2) да га дуже посматра; 3) место једне слике сећања добивају се две слике сећања. Према томе, може се рећи да је цртање природних објеката значајније од самог посматрања, јер је цртање, уствари, једна врста репродуктивног посматрања. Свеску за цртање мора имати сваки ученик. За ту свеску добро је употребити глатку белу хартију; ни у ком случају не. сме се узети „скиценбух" са крупнозрном (рошавом) хартијом. Црта се само на половини стране, левој или десној, и за сваки објекат треба имати специјалну страну. Иако ово изгледа, на први поглед, да није у окладу са штедњом хартије, ипак се препоручује због евентуалних доцнијих допуна при накнадном посматрању. По себи се разуме да наставник мора те свеске чешће прегледати. Није саветно давати оцене тих цртежа. Треба навићи ученике да свеску доносе за сваки час природописа. Бележница за посматрање. О њој ће бити речи доцније. Потребно је да је има сваки ученик, и да је редовно доноси у школу. Наставникова је дужност да те бележнице што чешће прегледа. Уџбеник. О њему ће се говорити доцније. Лектира. Настава природописа се допуњује згодном употребом лектире, изворне или преводне. Наставникова је дужност