Prosvetni glasnik

Кратка методика природописа

335

да изабере ту лектиру, да је препоручи ученицима и згодним начином проконтролише да ли су то ученици заиста и прочитали. III МЕТОД РАДА Постоје углавном три метода у предавању природописа: метод радне наставе, метод предавања и'метод употребе уџбеника. Поглавито треба радити по првом методу, али ни друга два не могу се сасвим одбацити. Наравно, треба их употребити „сиш ј^гапо заНб". Метод радне наставе. То значи: настава природописа не састоји се у томе да ученици једноставно и рецептивно усвајају наставникове мисли и научне чињенице. Напротив! Настава мора, у првом реду, оспособити ученика да самостално мисли и да сам долази до научних чињеиица. Другим речима: наставник не даје готово знање (закључке, дефиниције, прегледе, законе), већ настоји да ученици стекну сазнање поглавито својим напором, развијајући при том раду самосталност расуђивања, машту, меморију, морално вољну акцију. У том раду наставник је само вођ, регулатор, помагач. На пример, начелима радне школе не одговара кад наставник каже: мора се седети право и због тога што је тада дисање дубље. Напротив! Овде не треба применити просто казивање, већ убеђивање! Треба потстаћи ученика да изврши оглед на самом себи. Да удане дубоко, најпре кад седи усправно, па затим кад се јако повије напред. Да потом констатује у ком је случају дисање дубље, па да из тога сам изведе закључак. Даље, напр., није у духу радне наставе ако наставник унапред даде ученицима поделу човечијих мишића на кружне, вретенасте и пљоснате, већ је његова дужност да постакне ученика да сам дође до тог закључка, посматрајући и поређујући све мишиће људског организма. Дакле, у радној настави битно је: не дати унапред закључак, већ најпре посматрање, упоређивање, оглеД, па да ученици из свега тога сами изведу закључак. Из свега досад реченог излази да је тежиште радне наставе природописа у томе да извежба ученике да посматрају, упоређују, да врше огледе, да закључују. Посматрање се врши на наставним средствима која смо поменули. Понајпре и поглавито на објектима узетим из природе, па тек у недостатку ових на моделима, сликама, препаратима, сликама из уџбеника. Не може се довољно нагласити основно начело: ниједан час природописа не сме бити без употребе тих наставних средстава, па било да је реч о новој лекцији или о