Prosvetni glasnik

Белешке

357

и растао и кад је постао зрелији, постао је свестан својих недостатака и сзојих дужности. Природно је да наши наставници и ученици имају жељу да упознају душевне струје нације која их је победила и која уме да влада својом победом. Ви и са Вама други истакнути професори Вашег универзитета узели сте на себе да дођете к нама да нам испуните ту жељу. Овај Ваш гест, Господине Професоре, разумевање које нам указујете, спремност професора да говоре нашим језиком, наишли су код нас на искрени одрив и пробудили исто поуздање. Молим Вас да.господину Ректору кенигобершког универзитета изјавите нашу захвалнрст и да му кажете да су наше жеље у сагласности са његовима. Нека наша два универзитета, Ваш славан и стар, наш скроман и, надајмо се, краткотрајан, буду основни стубови моста који ће, саграђен преко бодљикавих жица нашег логора, отворити пут бољој будућности".

ГЛАВНА ШКОЛА (НА1ЈРТбСН1ЉЕ) У НЕМАЧКОЈ (Из часописа В/е Еггкћип^ св. 6/7 1941 год. „Главна школа у Рајху" од д-ра Ханса Венке-а)^ ■ ' , Од прошле године уводи се по целом Рајху некадашња аустријска „главна школа" (Наир1зсћи1е), разуме се, у новом преиначеном облику, саображену духу савременог немачког школства. Још као саставни део аустријске основне школе, мењала је ова стара установа, током многих деценија, своју структуру, задатак и име. У .другој половини XIX века деловала је ова школа под именом „грађанске школе" у два вида: као самостална троразредна грађанска школа (Виг^егзсћик) и као допуна петоразредној основној школи или, боље казано, као осморазредна грађанска школа. Од 1883 године она је везана са основном школом истом управом под именом „општа основна и грађанска школа". У грађанску школу су улазила деца са завршеном петоразредном основном школом или пријемним испитом. Учила се веронаука, наставни језик у вези са трговачким пословањем, географија и историја са нарочитим погледом на отаџбину и њезин устав, природопис, рачуница у вези са простим књиговодством, геометрија и геометријско цртање, просторучно цртање, калиграфија, певање, женски ручни рад за девојчице и гимнастика (обавезна само за дечаке). Циљ је овој школи био — непромењен скоро још од терезијанских времена да пружи више основно образовање са нарочитим обзиром на потребе обртника и земљорадника, а уједно да даде и претспрему за учитељске школе као и за оне стручне школе које не захтевају претходну средњошколску спрему. Из многих и различитих покушаја са „олштом средњом школом" произишла је коначно, 1927 године, данашња главна школа (Наир1зсћи1е) као четвероразредни виши степен основне наставе у Аустрији, са задатком да пружи завршно основно школовање и да спрема своје ђаке првенствено за улазак у практичан живот, а затим и за прелаз у школе даљег обравовања. Она је продужење четвероразредне оиште основне школе, али као школа вишег степена и каб припрема за практичне позиве и за даље образовање, имала је да послужи као сретна веза између три велика подручја: основне школе, више школе и стручне школе. Као посредница између ова три подручја она добива централан положај у целокупном школском систему и оправдава своје старо име главне школе. Прелаз у ову школу из основне није остављен слободном избору ученика и родитеља, него се врши по постављеним правилима за пријем. По њима се примају у главну школу само