Prosvetni glasnik

Васпитање за позив у Немачкој

285

Сад ћемо на темељу приложене шеме пратити изграђивање васпитавања за позив како оно данас изгледа у Немачкој. Само треба одмах додати да се у овој области стварају стално нове тековцне. У питању је, дакле, живи организам који се развија, а никако каква укочена шема, у коју треба сада да загледамо. Два фактора формирају социјални живот Немачког народа: партија и држава. Патрија, као организована воља националсоцијалистичког покрета, црпи своје потстреке непосредно из народа. У њеним рукама лежи стварни васпитни задатак. Држава делује организаторски, институционално. Њеним формама даје партија садржину и надгледа извођење, настојећи да васпитно изграђивање од стране државе стално богати новим потстрецима и тако га даље очува од стагнације. Свако немачко дете посећује од 6 године народну шкОлу (Уо1кб8сћи1е), која се у прва 4 разреда зове основна (Сгипс18сћи1е). У доба од 10 година настаје прво одабирање. Пред учеником стоје три могућности: 1) Да посећује даље осморазредну вишу школу (Ноћеге§сћи1е) која води испиту зрелости. Ова школа има три облика: мушка виша школа (Оћегзсћи1е Шг Кпаћеп) са енглеским као првим и латинским као другим страним језиком; виша женска школа (Оћегзсћи1е ГОг Мас1сћеп) са енглеским као -страним језиком. Оба ова типа пружају, после пете године, могућност из^ора првенства између језичке групе предмета (француски, талијански, шпански, за девојке и латински језик) или природно-математичке групе предмета за дечаке и нарочите групе предмета из домаћинства за девојке. Ово последње претставља једну новину у области вишег девојачког васпитања. Девојке уче тамо практички и теоријсми домазлук, хигијену и неговање деце, нагињућу тако више од интелектуалних позива ка женским одгојивачким позивима; као треће прикључује се овде хуманистичка гимназија са латинским, грчким и енглеским за дечаке — као. изузетна школа (Аизпаћте.зсћи1е) за нарочито обдарене дечаке. Избор ове школе препуштен је слободно појединцу. Тиме што је за њу повећана школарина, већ унапред је ограничен број ученика, који је још више пооштрен пријемним испитом у строгим одредбама о пријему. Примају се само потпуно здрави ученици који одговарају високим захтевима телесног васпитања (5 часова недељно гимнастике). Важан је за пријем и детаљан извештај учитеља народне школе, извештај који се на нарочитом табаку мора водити од првог дана ступања у школу за сваког појединог ученика, и у који се уписује учеников школски успех, налаз лекара, приликом годишњих прегледа и психолошко-карактеро-