Prosvetni glasnik

286

Прскветни гласник

лошка опажања од стране учитеља. Полаже се много на то да вишу школу похађају само они ученици који етварно теже да положе матуру и да се прихвате универзитетских студија. 2) Сви остали даровити ученици народне школе морају, опет на основу мишљења њихова дотадашњег учитеља, посећивати т. зв. главну школу (Наир1зсћи1е). Она је четворогодишња обавезна школа за даровите. Њен програм је за прве две године толико сличан програму више школе, да још и онда ћостоји могућност преласка у вишу школу. Ово је нарочито важно за сеоске прилике, јер свако веће место треба да има главну школу. Читава мрежа таквих школа треба да се разапне по сеоским областима, да обухвати сву даровиту децу са села. Пошто је ова школа обавезна, то се сиромашној деци, која имају на пр. да цреваљују даљи пут до школе, даје извесна помоћ. Могућност преласка из ове школе у вишу школу после 2 године пружа и могућност да. се исправи већ раније изречена оцена о способностима некога ученика, јер се оне у десетој години често још тешко могу правилво уочити. 3) За ученике чије способноети упућују изричито на неки практични позив остаје такође четвороразредни виши течај народне школе (Ођегб(;и!е сЈег Уо1кббсћи1е), који ове ученике изграђује особито у практичним гранама знања и припрема их за некО' занатлијско занимање. Са четрнаестом годином обавезно похађање школе завршено је за већину ученика и онда настаје тешко питање који позив да се прихвати. Избор позива није препуштен само појединцу и његовим родитељима. Они нису у стању да то учине, јер им недостаје јасан преглед ствари и зато су много више препуштени случају. Ипак им се одлука о томе не одузима. Њима само даје савет Саветовалиште за избор позива (ВегиГбђега(дт§), државна установа која стоји ван школе, а која је одређена од Уреда за рад (АгћеИбаш!). Већ школа чини у том погледу оно што може. Последња година главне и основне школе у знаку је избора позива и размишљања о томе. Али оцена школе може да буде лако једнострана. Њу још увек притиска интелектуализам и опасност погрешног суда преко сведочанстава и класификација, који су додуше потребно зло, али који су врло често неправедни према бићу младих људи. Зато ту дужност преузима, у 'најприснијој сарадњи са школом, једна ваншколска установа, стручни психолог у привредном уреду. У првој четвртини школске године долази саветодавац за избор позива у школу, да би ученицима последње године одржао