Prosvetni glasnik

104

Просветни гласник

бина, родица, рођак, сродство и други слични изрази, сви они потичу из истога корена као и родити. У другим језицима, мени иознатим, крвно сродство се не означава из те исте основе. Како ће језик изразити речју неки појам зависи од духовних схватања живота и света која владају том народу. Овакво означавање сродства у српском језику несумњиво потиче из његова самоовојнога гледања на крвну везу. И ужа рођачка заједница-породица и широка општа заједница-народ, такође садрже у себи исту основу као родити. Други начин изражавања ове везе у српском језику јесте са земеницом свој, опет својствено српском е-вничком духу. Својта, евојдба, својбина, својак, својат, својакати, својити, својтљив и слично све су то изрази сродства са основом свој. Изгледа да је српски народ у својим давнинама разликовао две врсте сродства: непосредно сродство од исте уже крвне заједнице означава се основом род, а сродство по женидби са свој. Бар тако би се могло извести из неких Вукових тумачења тих израза. Још више појачава гледиште да су српска духовна схватања сродства сасвим самосвојна и својеврсна, множина израза за разне врсте крвног сродства. Око осамдесет речи има у српском језику којима се означавају разни степени сродства и разни односи у сродству. Седам посебних израза има српски језик да означи разне видове непосреднога сродства у правој линији (чукундед, прадед, дед, отац, син, унук, праунук), али исто тако у нашем језику, поред посебних израза за блиско сродство, постоје могућности да се посебним речима изразе и сродства V даљим коленима. У српском језику постоје посебна означења сродства с мајчине и с очеве стране, као и посебни израз за означење сродства између порода браће и сестара, и ,то како међусобно тако и у односу на браћу и сестрје. Није ово настало случајно или само зато што је живљење у породичним задругама тражило разликовање у степенима сродетва. И сама породична задруга у нашем народу плод је духовнога схватања о сродетву, па из тога истога извара потичу и назИви сродства. Да је свему овоме праизвор посебан дух и његова самосвојна схватања ждаожа и света, саедоче и неки обичаји наиш којих