Prosvetni glasnik

БЕЛЕШКЕ

ВАСПИТНА И НАСТАВНА ВРЕДНОСТ ПОЗОРИШТА С ЛУТКАМА У НИЖИМ РАЗРЕДИМА СРЕДЊИХ ШКОЛА Користи позоришта с луткама као наставног и васпитног средства у настави матерњег језика у средњим школама третира Наппз 011 у најновијем броју немачког часописа Л1е <1еи1:5сће ћоћеге 5сћи1е« (бр. 11—12 од 1943 год) у чланку под насловом „Позориште с луткама у настзви немачког језика у нижим разредима". Овде ћемо изнети интересантније делове поменутог чланка: „Васпитни план захтева да у настави немачког језика игра заузме извесно место. Код васпптавања за говор указује се на значај игре, нарочито код самосталрог говора, вежби за усмено изражавање, позориште с луткама даје важне потстреке за стварање. Пошто ми данас васпитни рад изграђујемо на омладинској психологији, много већи простор него раније добија у школском плану наивно природна делатност, својствена омладини. Прелаз од родитељске куће ка школи, ако се ова схвата као даљи и нови облик у -оквиру живота, не сме да буде радикалан и оштар; он мора да буде обележен преузимањем дотадашњих изражајних облика и формалних снага дечака. А међу њима је игра најснажнија воља за стварањем, сила која уводи дечака у његову околину и пушта да се сам изграђује. Овај инстинктивни рад и живот, који је још јако удаљен од објективне форме стварног школског рада доцнијих година испуњава се у субјективном. Одавде мора да се нађе пут ка раду, да би се обиље младалачких снага слило у форму, а не изопачило у сувишну машту или укочено учењ^. Ако тако схватимо игру као прикладно занимање за дечака у нижим разредима, онда ћемо разумети како школа и живот више не могу да буду супротности већ је једно део другога, да према томе игра спада у наставу. исто као што назив дечака укључује и назив ученика. Ово стално наглашавано јединство данас има општу важност. Овде ћемо га само још једном истаћи за позориште с луткама као за једну од многих врста." Као градиво узето је прво неколико позоришних 'игара које се могу наћи у добрим издањима. Али то не сме ни у ком случају да буде прави циљ: тек стварање сцена из животног круга дечака води циљу да ослободи и формира све снаге и дарове. На првом месту мора да стоји импровизација, да би се избегла шема. И у игри с луткама могу се из нагона