Rad : list za nauku i književnost
178 КЕ РАЉ а И
ност и сравмерност у том смислу, да се сваки. оптерети по мери колико одступа својом способношћу од средње способности — било то на више или ниже. |
Шрва се тешкоћа вавлађује тим, што при посредном порезивању порезаници олакшавају себи терет или себе терете по својој власти= тој вољи и радњи, а друга тим, што 66 разне главне врсте потрошње и капитализирања узимају за предмете посредног порезивања, па се сваки тај предмет, по мери особене порезне снаге која се помоћу њега даје претпоставити, засебно тарифира вишим или нижим ставкама, те се тако изради потпуна система разних мера за индивидуалишуће теретење. 5
Да се још једном вратимо на обе оне тешкоће.
Порезне снаге морају одузети од државе позитивни рад процењивања прве способности. То је прво. Држава може као што ваља испитати само просечну порезну снагу. Код индивидуалишућег порезивања мора свако порезно лице само предузети индивидуалисање. Једино порезно лице у стању је оценити своју индивидуалну порезну снагу и равнати се према том. Ивдивидуалишуће порезе морају дакле бити тако удешене, да порезаник може ако налази за добро да их не плати, ако су оне таке ла премашају његову порезну снагу, = ваља да су уједно и таке, да он ипак нема узрока да их не плаћа, ако су сразмерне његовој порезној снази.
Друга се тешкоћа отклања, ако су специјалне порезе на потрошњу и тековину у целини разнолико али у појединостима рационално изабране п тарифиране. |
Посредне порезе не само да не треба да врше уплив као да би биле непосредне, већ оне не треба ни да упливишу случајно, меправилно, и непотпуно, јер тиме би промашиле главни задатак, да сразмерно оптерете или не оптерете све јаке и слабе снаге.
У данашњим Финанцијским системама постоје мање или више обе погрешке. Час пореза на потрошњу и таксе терете порезом опште и просечно, и тада су те порезе по дејству свом хрђаве непосредне порезе. Та се погрешка опажа код 0онох пореза на потрошњу, које терете потребе штб су опште и неизбежне, као со и станове — код оних пореза на наслеђе, које терете свако без разлике имање, било оно велико или мало, код оних таксених марака за радње правне и саобраћајне, које терете сваку врсту. имаовног саобраћаја, био тај саобраћај нека ванредна привреда или не, давао он приход особито способан за порезу или не, и то их терети све опште и подједнако. (ве те порезе ваља одбацити, јер оне упливишу као хрђаве непосредне порезе. Пореза на со н. пр. јесте врло хрђава општа, пореза на личност.
Затим је опасност код индивидуалишућег порезивања то, што те порезе не упливишу редовно, периодично и непосредно, те се 60јати да се не загуби општност и сразмерност теретења и олакша вања. Ако нема плана у системи посредних пореза то ће се претерано оптеретити или олакшати појединци, доћи ће се до сљеке, прекомерне несразмерности. Тако дејство даје се отклонити срествима што долазе: