Rad : list za nauku i književnost
50 :: РАД пат: ОВ трговине смедеревске неће изгубити, а њиме се бави већи део смедеревског трговинског сталежа. и
Овај ће део обрта остати у Смедереву и онда, кад проради железница за Београд. Смедерево дакле нема да се боји да ће овај део своје радње пзгубити.
_ Други део смедеревске трговине састоји се у провозној трговини. Готово из целог Моравља извозе се производи у Смедерево, као у најближу тачку на Дунаву, па одатле се водом даље односе. 215
Са овим се делом смедеревеки трговци готово ниуколико не занимају. Сва је ова провозна трговина у рукама само неколицине комиспонара, а ови ће се исто тако брзо одомаћити у Београду пили на другом ком месту у Србији, куда провозна трговина са железницом скрене. |
Из свега дакле излази, да ће Смедерево са својом производњом. богатом околином п са својим положајем на Дунаву свагда остати важно трговинско место, ма куда же железница скретала. Захтевати, да се и сва досадања провозна трговина п за будуће осигура једино Смедереву, било би са свим неразложно, и државник не би се могао на тако 34хтевање обазпрати, или би се онда морале извршити све жеље држављана. Алексинац би н. пр. желео, да погранични плот п даље ост:не пред Алексинцем, да би п даље могли тамошњи комисионари оживети од провозне трговине. У жичани, Неготинци, Шожаревљани п др. желе да задобију железницу, кад већ плаћају за њу несносне намете. А да лисе могу све ове жеље извршити; Не могу, илиће се тек у току више година, можда за пола столећа, постепено извршити. Сасвим је дакле природно, да се п Смедерево бар за сада стрпи, па ће у току следећих десетина година моћи добити железницу без уштрба својих саграђана из других српеких вароши и покрајина.
Два најважнија питања, због којих је смедеревска железница по Србију штетна, јесу:
војничко и Финансијско. а
Није само железница повучена до Смедерева, опасна за нас са гледишта војеног, него је погрешна и опасна и цела траса железничке пруге, која изводи пругу У Моравље код Плане. - по