Radno i socijalno pravo, Jan 01, 2009, page 128
Иво Розић, Рјешавање колективних радних спорова у Босни и Херцеговини, Радно и социјално право, стр. 111-126, XIII (1/ 2009)
мјенљив увјет живота и рада грађана или рада других правних и физичких лица која обављају привредну или другу дјелатност. Уколико послодавац и синдикат не могу постићи споразум, у том случају у року од 5 дана, од дана почетка споразумијевања, рјешавање насталог спора повјерава се арбитражи. Арбитража која рјешава настали спор, састоји се од три члана: једног представника синдиката, једног представника послодаваца, те предсједника којег споразумно одређују синдикат и послодавац, а који не припада ни синдикату, ни послодавцу. Уколико се синдикат и послодавац не могу споразумјети о именовању предсједника, а то питање није регулирано колективним уговором или споразумом синдиката и послодавца на њихов приједлог именује га надлежни опћински суд. Суд је дужан у одређеном року именовати предсједника. Тај рок износи 5 дана од дана поднијетог приједлога за именовање предсједника арбитраже. Приједлог за именовање предсједника може поднијети синдикат или послодавац, а сматрамо да нема сметње да тај приједлог упуте обје асоцијације. Након што буде формирана арбитража је дужна у одређеном року донијети одлуку. Рок износи 5 дана од дана покретања арбитражног поступка. Најкасније на дан најаве штрајка, синдикат је дужан објавити споразум о пословима на којима се рад не може прекидати за вријеме штрајка.“ Република Српска не предвиђа овај увјет, не постоји. Закони ентитета у БиХ забрањују штрајк у војсци, односно оружаним снагама." Сматрамо, а имајући у виду право на штрајк као природно средство заштите и очувања интереса радника, да би законску одредбу тре-
35 Дјелатностима од посебног јавног и друштвеног интереса у смислу ЗОШ-а Р С-а чл. 8 сматрају се: електропривреда; водопривреда и водоснадбјевање; путнички, железнички и друмски саобраћај и одржавање путева; ПТТ саобраћај; државни радио и телевизија; комуналне делатности; производња основних прехрамбених производа; здравствена заштита становништва; социјална заштита и дечија заштита; заштита од пожара; основно образовање; делатност државних органа; здравствена заштита животиња.
Од посебног јавног и друштвеног интереса су, у смислу ЗОШ-а РС-а, и дјелатности од значаја за обрану и сигурност Републике, као и послови који су неопходни за извршавање међународних обавеза Републике.
36 Уколико синдикат који је организирао штрајк најкасније на дан најаве штрајка не објави споразум о пословима на којима се рад не може прекидати чини прекршај из члана 13 ст. 1. т. 2. Закона о штрајку. Поред тога, за послодавца и његовоу одговорну особу предвиђена је прекршајна одговорност, уколико онемогући запосленицима обављање послова који се не могу прекидати за вријеме штрајка, из члана 14. ст. 1. т. 1. Закона о штрајку.
37 Закон о обрани Федерације БиХ чл. 41. Објављен у Сл. новинама: бр. 15/96. У Републици Српској то је регулирано ЗОШ РС-а : Особама из чл. 2. ст. 3. овог закона које организирају штрајк или учествују у штрајку, престаје радни однос, односно уговорна обвеза о професионалном раду у Војсци чл. 16. ЗОШ-а РС-а.
122