Radno i socijalno pravo

Данило Рончевић, Гарантовање слободе синдикалног удруживања, Радно и социјално право, стр. 155-167, ХШ (17 2009)

како је Комитет назначио, у конкретним случајевима, уколико су лично синдикалне вође позване на кривичну одговорност због кажњивог дела које су наводно извршиле, то не би требало да изазове мере које би синдикат, или његово укупно вођство, лишиле могућности деловања.

4. Права и гаранције у погледу синдикалне активности

Разликујемо четири основна вида синдикалног деловања: слободан избор представника, планирање и спровођење синдикалних активности, израда статута и правилника и организација управе. Опште начело, које произлази из конвенције бр. 87, састоји се у томе да се од државних власти затражи уздржаност од сваког мешања које би могло да ограничи ове активности или да спречи законско обављање делатности; са своје стране, синдикати треба да поштују националне законе (подразумева се, у мери у којој они не угрожавају гаранције о којима је реч).

У пракси, озбиљност повреде гаранција је знатно измењена. Од проблема до којих је долазило, поменућемо случајеве код којих је нека влада забранила неком синдикату – или синдикатима уопште – сваку активност, и оне у којима су јавне власти ставиле једну или више синдикалних организација под своју контролу (смењујући изабрано вођство, именовањем привремене управе, чак блокадом синдикалних фондова и заузимањем просторија).

У неким другим, чешћим ситуацијама, забележена кршења су у конкретнијој вези са једним од четири права која су малочас набројана. Могућност да чланови синдиката слободно бирају своје представнике несумњиво представља основну гаранцију за један синдикат. Међутим, управно право бележи бројна ограничења овог права. Она су различите природе. Понекад се законским прописима само постављају претерано детаљни услови за кандидате за избор или за изборни поступак; понекад више изгледа као да државне власти желе да обликују синдикално представништво према сопственим интересима или да, барем, из њега изопште одређене групе. Оне су се тако служиле разним рестриктивним законским одредбама или прописима који се односе на услове за избор кандидата, или су се позивале на неке надлежности, које су им претходно признате, како би донеле одређене ад-

163