Ratnik

ИЗВЕШЋА И РЕФЕРАТИ 47

ким практичним радовима има много што шта ваљанога, што није нигде написано; а осим тога и саме прилике наше: војне организације (мала стајаћа војска па и она растурена; народна војска која се обучава само по неколико дана, и то са недовољним бројем способних старешина) па и материјална срества, не дају могућности да се врше практична упражнења и радови уоној мери и са онаком свестраношћу, као што то бива у великим европским војскама. — По томе је дакле врло потребно да официре шаљемо у стране државе понајвише за практичну наставу, а за теоријску у толико, колико је нужно да знамо изближе, какви су системи предавања у разним реномираним војним школама, као и да спремамо поједине млађе одличне снаге за професоре за нашу војну академију, давајући им прилике да слушају предавања дотичних предмета код при"знатих професора.

Нема сумње, да би шиљање официра увек у једну исту страну државу имало и својих добрих страна, поглавито што би тако најлакше било унешено јединство у целокупни развитак наше војске; али с друге стране, ни једна војска, па ма како она напредна била, није баш у свему превасходна, већ и у лругим напредним војскама налази се по нешто, што је боље

или бар за наше прилике згодније, но у оној која се у опште сматра за најбољу; а ми, кад већ идемо на страну, да изучавамо разне ствари, онда је најкорисније да сваку ствар тамо проучавамо где је она најбоље развијена. — Осим тога тешко да би се нашла страна држава која би нам хтела дозволити слободан приступ у свима њеним заводима и упознати нас са свачим, већ свака извесно има по нешто, што би нам бранила да видимо, те тако би можда у Русији могли нешто научити што би нам бранили у Пруској, или у овој што би нам бранили у Аустрији и т. д. Дакле неможемо се ограничити само на једку државу, већ морамо шиљати официре у разне државе. —

Што се пак тиче самог пошиљања, то би требало да је двојако: на дуже време, више од једне године дана, в на краће време, т. ј. на неколико недеља или месеци. — У први ред доЛазе они који би се шиљали у војне школе, техничке заводе (ва Фабрикацију пушака, правлење барута и т. д.), у Фронт за темељно изучење Фронтове службе и осталог што је с овом у свези и т. п. а у други ред они, који би на кратко време били послати у коју страну државу, да специјално проуче неко изве-