Ratnik, Jun 01, 1922, page 87

Санитетско искуство ратова 71

Пошто се цео рад пуковског санитета на бојишту састоји у одашиљању натраг у позадину свега оболелог и рањеног, и пошто, на тај начин, пуковски санитет остаје само са здравим људима у пуку, то и материјална пуковска спрема санитета има бити строго подешена према тим потребама. Она мора имати:

1) рационална транспортна средства и

2) средства за хигијенску службу у пуку.

Ради потпуности треба нагласити и трећу тачку рада пуковског санитета. Го је један известан део чисто лекарског посла. То је амбулантски посао. Тај се посао своди на лечење ситних и незнатних. обољења, каква су: превијање рана, заустављање крволиптења, вађење зуба, стишавање болова и предузимање мера против незнатних симптоматичних појава, као што су: проливи, главобоља, лечење чирева и т. д.

Према томе, целокупна пуковска ратна санитетска спрема има располагати средствима за постигнуће горњих трију задатака. Све је друго излишно и непотребно. На крају, још речдве о превозним средствима.

Питање о тшрапспоршњим средствима, како за рањенике и болеснике тако и за материјал, део је великог и оштрог питања о нашим подвозним средствима уопште. Превозна средства су најтежи проблем, не само наше војске у рату, већ и нашег народа у миру. То је проблем не само економске или теренске природе, већ је он још значајнији, јер је у вези са целокупним нашим културним стањем. Говорећи културноисторијским језиком, преносна средства су од увек била код свију народа у најтешњој вези са целом осталом његовом културом. Она су се непрестано мењала и увек упоредо ишла са целокупним осталим културним развитком. Са јачањем народног благостања, са прогресом индустрије и технике напредовала су и превозна средства. И обратно, са опадањем или са културним застојем опадала су и транспортна средства. Док је код дивљих и некултурних народа у Турској и Арбанији, на пример, цео саобраћај на кириџијиским коњима и магарцима, по беспутним крајевима, — дотле је у Западној Еропи, код културних народа, сасвим друкчије. пи су: глатке и зупчасте железнице, макадамски друмови, канали и др. водени путеви, као и најразноврснија преносна средства по њима: железнице, парне и електричне, пароброди и аутомобили, велика транспортна кола са нарочитом расом теретних коња и МН. др.

Код нас је друкчије. Због слабог индустријског и техничког развитка, због одсуства добрих и довољних саобраћајних и превозних средстава, као и због тежих теренских прилика, — питање транспортних средстава код нас је тешко.