Ritam

Izbor '89 NAJBOLJI FILMOVI 1989. PO IZBORU „RITMA”

Godina koja je za nama nije donela nekih drastičnjjih promena u bioskopskom repertoaru, Američki filmovi i dalje nose program, ali je akcenat sa velikih akcionih hitova, prebačen na manje kamemije forme. One prve je pojevo video. Otud je valjda Jugoslavia jedina zemija u kojoj je moguće da „Kuduz” bude gledaniji od „Betmena”, „Seks iaži i videotrake” od „Ramba 3”, a da generalno gledano pomići potpuno preuzmu repertoar. Lista koja je pred vama sastavljena je zbrajanjem glasova svih odnih koji su prvih 10 brojeva „Ritma” pisali o fllmu, i predstavlja prilično pouzdan vodič kroz proteklu sezonu. Svako je napravoo sopstvenu listu od 10 filmova, prvi film bi dobio 10 a posleđnji 1 poen, i tako smo došli do 20 najboljih filmova prikazanih na našem repertoaru ove godine (na uzorku Beograda). U konkurenciji je bilo još desetak filmova, koji su lične preferencije uglavnom po jednog kritičara, pa ih nismo übacili na listu all ih navodimo radi vaše potpune informacije: „DOA” rokÿa Mortona i Anabd Dženkd, „U tigrovom gnezdu” Juen Vu Pinga, „Detektiv i dama” Ridlija Skota, „Gusarska patrola” Džekija Čena, „Čovek koji je volio sprovode” Zoran Tadića, „Rado te se sećam” Dejvida Lilenda, „TV novosti” Džejmsa Bruksa, „Ponoćna trka” Martina Bresta, „Izgubljeni momci” i „Vatra Svetog Elma” Džoela Šumahera, itd. Nadamo se da ste zadovofini našim izborom. Ako niste pišite nam i Aaljîte svoje liste. Listu najboljih filmova po izboru čitalaca objavičemo u februarskom broju.

1, BESTSELER (Best Seller) John Flynn, 1987. Jedan od najzanimljivijih redirelja holivudske srednje garniture Džon Flin, čiji filmovi iz sedamdesetih (Umri na drugom mestu, Izazov) danas imaju kultni status, dugo je tražio sebe u protekloj deceniji, da bi eksplodirao pred sam kraj filmo-

vima Bestseler” i „Iza brave" (Lock Up). „Bestseler” svoj uspeh u velikoj meri duguje i sjajnom, nebrušenom scenariju Lari Koena (Krilata zmija), kao i vrhunskoj meduigri Brajana Denehija i Džejmsa Vudsa, Vise od svega imponuje, ipak, tradicionalistička ruka Džona Flina koji sa lakoćom povezuje klasično i moderno (78 poena)

2. UMRI MUŠKI (Die Hard) John McTiernan, 1988. Još jedan „maćo” triler Džona MekTirnena, posle prošlogodišnjeg „Predatora”, Brus Vdis je preko noci od zvezde vodvilja i TV sapunica, postao glavni konkurent Švarcenegeru i Staloneu, a MekTirnen je svakako uz Dzejmsa Kamerona, najveée rediteljsko otkriée decenije koja je za nama. „Umri muški” je film koji plastično pokazuje zašto Hičkok nikad, neće umreti. Prvi upliv devedesetih u osaradesete. (53 poena)

3. HID EN (Hidden) Jack ShoJder. 1987.

Pobednik festivala u Avorijazu 1988. (ispred „Robokopa”), jedan od najjeftinijih SF filmova u poslednje vreme (samo 4 miliona dolara), za dlaku je ostao bez drugog mesta „Ritmove” liste. Džek Solder je još jedno prijatno iznenadenje osamdesetih (Sama u noći, Strava u ulici Brestova 2), a „Hilden” raaestralna kombinacija svih aktuelnih žanrova (horo, SF, melodrama, politički triler, komedija), Jedan od mogućih pravaca razvoja eksploatacionog filma. (52 poena)

4. LAK ZA KOSU (Hairspray) John Waters, 1988. Prvi film kralja très estetike u našim bioskopima. „Lak za kosu” je istovremeno i prvi film Džona Votersa sa farsičnom PG ocenom (pretnja roditelja). Legendami autor „Ružičastih flamingosa” i „0čajničkog života”, najzad je uspeo da pomiri svoj subverzivni ukus sa koliko-toliko prepoznatljivim obrascima tinejdžerske komedije. Ujedno oproštajni film Divajna od glume a i od života. Slučajni eksces domaće distribucije ili najava za bolju budućnost? (39 poena)

5. VELIKI (Big) Penny Marshall, 1988. Na kraju, za jedno mesto, ispređ svog bivšeg supruga. Ako je to neka satisfakcija za neuspeo brak. „Veliki” je nedostižni san svih feminist-

23