Ritam

GRAĐENJE AMBIJENATA

Producent dve ploče koje su privukle izuzetau pažpju u poslednje vreme one Neville Brothersa i Bob Dylana - DANIEL LANOIS, upravo je objavio svoj solo album, koji govori dovoljno o tome šta ovaj ispisnik Briana Enoa može sam sa sobom da uradi. Ali na koji je način savladavao dnige?

Pre nego što će staviti svoje umeće u službu AandM/Island trusta, Daniel Lanois (37) se u rodnoj Kanadi, sa rođenim bratom, igrao producenta, „otkrivajući” sve i svašta, od haićanskog gospela do pop bendova poput Martha And The Muffins. Poznanstvo sa Brian Enoom donelo mu je transformaciju iz relativno opskurnih uslova rada u rad na relativno opskumoj muzici. Instrumentalna muzika na pločama koji su zajedno snimili postajala je, u meduvremenu, jedna od osnova onoga što se danas naziva New Ageom. Ocenjuju-

ći taj rad iz današnje perspektive, Lanois ističe da mu danas ne bi palo na pamet da tako nešto snirni, čisto zbog svih tih Ijudi koji se danas pokušavaju baviti time. Smatra se da je to bila muzika svoga vremena (’B4. i ’85.), osvajanje novih teritorija, tkanje zvučne tapiserije. Ovo „mistično”, eksperimentatorsko, iskustvo dosta mu je pomoglo u vrhunskom obavljanju prvog zaista velikog posla - koprodukciji (opet sa Enoom) ploče „The Unforgettable Fire”, grupe

U 2. Lanois skromno smatra da je ova ploča, sa svim komercijalnim, ali i umetničkim efektima, jednostavno, produkt svog vremena, odnosno, srećan spoj želje grupe (U 2) za eksperimentisanjem i tadašnjeg, njegovog i Enoovog, eksperimentatorskog rada. I, mada je na ovoj ploči „poslednja” bila Enoova, Lanois je, ne samo ostavio upečatljiv „potpis” na njoj, već i tim svqjim radom dosta übcao na Enoovu narednu Ш-produkciju, „The Joshua Tree”.

Naredno producentsko iskustvo bilo je za Lanoisa neprocenjivo, kako kao producenta i biznismena, tako i kao čoveka. Rad na Gabrielovom „So” višestruko se isplatio i autoru i producentu - ploča je, širom sveta, prodata u preko pet miliona primeraka. Što se one druge, ljudske, strane tide, Lanois, u skoro svakoj prilici, ističe da je od Petera Gabriela mnogo naučio o pravqj druželjubivosti, pre svega o odanosti (prijatelju) i tome kako se ponašati prema drugom ljudskom biću, Njegov ambijentalno-opitni način rada bio je ovom pločom doveden gotovo do perfekcije, a kulminirao je na solo-debi-

Daniel Lanois

RITAM 45