Ritam

FILM

JAMES CAMERON

Džejms Kameron je, bez konkureneijej najveće reditcljsko ime koje se pojavilo tokom osamdesetih. Sa samo četiri filma on je stao rame uz rame novoholivudskirn” aspvima iz prethodne generaeije i superi-

orno.dokazao da Ilolivud još uvek svetu možc da ponudi čistokrvnog „autcura’V . Dok u našim bioskopima igra njegovo . najiioyije remek-dclo „Bczdan”, zavirimo malo u Kameronovu prošlost. i

Osamdesete godine, krcate dobrim filmovima, što je direktna posledica odumiranja šezdesetosmaškog duha koji je zahvatio debar deo sedamdesetih, začudo su na površinu izbacila same dva autora. Oni već sada zajedno sa novoholivudskim ~dečacima” iz prethodne generaeije (Milijus, Kaufman, Benton, Hil, Dc Palma, Karpenter, Ričards, Bogdanović, Dem, Lukas) Cine najkreativniji poteneijal američkog filma, kakav nije postojao još od zlatnih pedesetih, kada su istovremeno radili i

Daglas Sirk i Džon Ford, Hoks i Džordž Sidni, VolS i HiCkok, Zigel i Čarls Volters, OldriC i Mineli, Fuler i Bad BetiCer. Njihova imena su Džejms Kameron i Džon MekTirnen. ZajedniCko im je da sn obojica počeli niskobudžetnim hororom (Tirana 2 —Kameron, Nomadi —MekTirnen), potcenjenim u vreme nastanka. Obojicu je u prvi plan izbacio Arnold Švarceneger (Terminator Kameron, Predator —MekTirnen), koji je uostalom bitno uticao i na karijere nekih već etabliranih autora

(Milijus, Hil). Razlikuje ih bekgraund, kao i načelno suprotstavljen pogled na ulogu producenta. Kameron je ponikao u sektoru za specijalne efekte i scenografiju Rodžera Kormana, dok je MekTirnen školu izučio na preko dve stotine reklamnih spotova. Kameronu je potreban producent za koga je emotivno vezan (svemoguća Gejl En Hard), dok MekTirnen preko moćnika (Gordon/Silver), polako postaje sam sebi producent. Džejms Kameron je rođen u mes- |

RITAM 49