Ritam

FANZIN

Kao oblik komunikacije u okviru raznih postkultura fanzin! su tek u zadnjih nekoliko godina doživeli pravu masovnost kod nas. Otuda se nametnula potreba za redovnjjun praćenjem ove scene koja prati zbivanja na muzičkoj sceni, ali ne samo t 0...

SMRKLJ br. 3. Glasilo SIK-e (samostalne izdavačke kuće privatnika Zdenka Franjića) „Slušaj najglasnije!!" u svom, zanalski koreklno uradenom, trećem broju. uglavnom, reldamira sebe i svoje proizvode modelom zbornika tekstova pesama i fotki (verovatno za obožavateljke) grupa koje se nalaze na LP-iju „Bombardiranje NEW YORK-a” (KAOTIČNE DUSE, MACHINE GUN, MAJKE, MESSERSCHMITT, SKOL i SATAN PANONSKJ u ulozi glasnogovornika). Sve to je potkrepljeno prevodima o bendovima THE MORLOCKS/L.A scene, nekoncepcijskom skupinom (ćitaj nabacanih) crteža Mikija i SEPTICa i siripom koji bi se, uz neophodnu dozu tolerancije, mogao oceniti diletanlskim. Ono što čini pravi duhovni užilak ovog fanzina (u užem smislu, jer je vezan za odredeni krug) je idejni stub andergraunda uopšle, koji se u posezanju za ozvaničenjem proteže između dva, samo prividno, suprotna smera; samoreklamiranje, s jedne, kao presek dostignute oficijelnosti/moći (i-sečci iz strane i domaće štampe) i, s druge strane, nemoć alternativnog, koji se, zbog log, okreće samodeslrukciji (npr. Satan Panonski:„... underground je umetnost, sve ostaloje prljanje rock’n’roll-a, sve ono šlo se prodaje u 500.000 primeraka”). „Nije lose, ko voli slubove!...” (Asteriksov zabavnik br. 18, „Na olimpijadi”, str. 24). Kontakt adresa; „SLUŠAJ NAJGLASNIJE!!” (Zdenko Franjić), Samoborska 107, 41090 Zagreb

FACCIA br. 0. (predbroj) I pored kvalitetne hartije, obimnosti (kako primerka/28. strana) i tiražu (500 komada) i zvučnosti naslova (Kazimir Maljevič, NSK, AUTOPSIA), „FACCIA” ostavlja bledunjav utisak kao i sarna fotokopija. „Ovo je poziv onima koji mogu, znaju i žele. Pošto ovo mogu i znaju gotovo svi, ovo je poziv onima koji žele”, počelak je Apela, koji, kako se da protumačiti, lako može odvesti ovaj fanzin u svaštaru (da ne baksuziramo, sačekajmo redovne brojeve), a, isto tako, možerao biti zadovoljni što zin nije imao dva predbroja (00). Za sada nam preostaje da zapazimo zanimljive dizajnerske pokušaje vizuelne agresije, kojima je, pored dubljeg opravdanja, potreban i kvaliletniji otisak, zatim solidan strip „SAN” (još nedostaje montažnog i grafičkog umeća/iskustva) i krasan omot. Bojazan, koja se oseća nakon čitanja fanzina, se odnosi na tako česl nesporazum na koji nailazimo u neovisnih kreativaca i u svetu i kod nas i koji se sastoji u tome, da se allernativno ne shvala samo kao promena umetničkog težišta, nego i umetničke težine. Zaključimo, ipak, optimistički da načelna otvorenost i uslovi u kojima je „FACCIA” nastala (fanzin posloji u okviru Izdavačke ECCE HOMO / na ijekavskom ECCE HOMIJO), a sponzor je CDA - Cenlar drušlvenih aktivnosli / dakle, poseban vid samizdata), mogu učiniti ovaj sarajevski fanzin mnogo uticajnijim u našem supkultumom (pol)prostoru, jer, kako sami dodaju, „moguće je objaviti sve što se može stavili na papir” (apeluju na autore svih fela). Dakle, aktivirajmo se i obogaćujmo svoju „FACCIA”-u. Kontakt adresa: Hodžić Amir, Brace Ribara 75, 71000 Sarajevo

VRANA br. 1. Ova ptičica je pravi primer „internog” samizdata, što zbog tiraža, što zbog namene koji joj pridaju autori-srednjoškolci („lete u krug k’o da se vesele / lete tamo gde im je mesto / zato vrane nikad nisu bele / one smrt predskazuju često / ova „VRANA” predskazuje smrt DISCU!!). Reč je o punk-fanzinu, koji je primoran da, zbog „borbe za boIju budućnost”, obiluje infantilnostima i grafickoj minimalizaciji, ali ne bežeći od celine i poruke: „Ako si punk, budi punk! 1 kaži to glasno pa makar i glavom platio! BOLJE IZGUBITI GLAVU NEGO SEBE!” Cenlralni deo fanzinića zauzimaju tekstovi o nastanku panka (mitološki i analitički pristup), a od neproccnjivog značaja je saznati razliku izmedu „skinhedsa i punkera”. (Ukoliko raspolažemo lačnim informacijama, u pomenutom školi se nije pojavio odgovarajući DISCO-fanzin, pa je jalo vrana izbacilo na videlo dana i drugi broj s recenzijama i biografijama PISTOLSA, RAMONESA SHAM 69, DEAD KENNED Y 5...) Kontakt adresa: Jelcna Stamenković, Resavska 4, 21000 Novi Sad

TWENTY 4 HOURS br. 22. Upotreba prva; za sve ogrezle Ijubitelje HC-a, panka, thrasha i sordUpotreba prva: za sve ogrezle Ijubitelje HC-a, panka, thrasha i srodnih im delanja, ovaj fanzin svetskog izgleda i distribucije, predstavlja istinsko okupljalište, što je vidIjivo iz truda koji je uložen (bogat grafički izgled, izbor informacija...) Upotreba druga; za sve koji znaju/uče engleski jezik, jer je T4H ceo ispisan na njemu, donoseći intervjue s grupama DOOM, U.K_SUBS, DON DON (japanski thrash(, ASSASSIN i J. napise sa YU-scene, reklame fanzina i slično. Upotreba treća; svojim izgledom i opremom (52 strane s tvrdim koricama, tiraž 500 primeraka, sjajan otisak, cijena 50 pence) služi za nabijanje kompleksa svim samoizdavačima. Upotreba četvrta: naučiti kako se bez nametljivosti i isključi vosti prezentira i informira, le time T4H kultiviše podscenu u nas (tim pre što iskače u svetsku mrežu). Upotreba peta: za pisanje pohvalnih kritika o njemu. Upotreba šesta: primetiti da ovaj fanzin ima bar pet upotrebnih vrednosti. Kontakt adresa; G. Obradović, Strahinića Bana 43, 11106 Beograd, Yugoslavia tekslopisac

Andrei Gramatik

RITAM 87