Ritam

imali ništa zajedničko sa stvarmm houseom, sem sličmh пtmova - bio je to trag raspadajućih gasova ostalih na nebu posle preletanja nadzvučnog house mlaznjaka. Disco revival koji je bio nepodnošljiviji nego disco. Black Вох, Snap, Technotronic... Probiemi sa houseom su počeli kada je američka industrija glatko odbila da ga marketinški instrumentalizuje u izvornom obliku. U njegovim ideološkim i muzičkim premisama ("obojena" kultura, gay koreni, nekomunikativnost) ona je prepoznala nedopusliv slepen ezoleričnosti, koji je shvaćen kao vruće gvožđe u golim rukama. Tako je žanr koji je sasvim izgrađen u uslovima undergounda, na malim tiražima i u okviru nezavisnih kuča (DJ Intemational, Gherkin, Warlock, Big Beat, Quark...), osuđen da ostane zauvek deo zatvorenog kmga klupske scene. Pritom, većina stilskih pronalazaka značajnih house inovatora (Frankie Knuckles, David Morales, Marshall Jefferson, Juan Alkins, Kevin Saunderson...), elegantno je "pozajmljena" od strane prozaičnih pulena industrije i pri tome banalizovana do bcsmisla. U toj sveopštoj atmosferi beznađa i razrušenih iluzija, nije bio iznenađujući gubitak interesa za dalja istraživanja u žanm. Najdalje su otišli stari favoriti Lany Heard, projektom The It (LP On The Top Of The World ), njegov nekadašnji pevač u sastavu Fingers Inc. - Robert Owens (L?Rhythmsln Me) i sastav Blaze, koji je svoj ispravan razvoj (posle singlova za nezavisnu kuču Quark zapazio ih je Motown) kmnisao remek-delom 25 Years Later. Ova dela, uz nove ploče Ten City, Jomande, Liz Torrez, Tmth, Mr. Ftngers, Mondee Oliver...itd., bile su savršen dokaz u prilog teze o houseu kao modemom izdanku autentičnogsoula. (OP)

RAP SE PRETVARA U SVE?

Pišući o rapu u 1990. godini prerano smo svetu saopštili da je njegov čeoni sudar sa industrijom prošao bezbolno. Ako se to što se desilo u prošloj godini može nazvali sudarom onda su događaji iz 1990. totalna kataklizma koja još uvek traje i кгај joj se ne vidi. Svi napori industrije bili su koncentrisani na pacifikaciju гара, sa jedne, i njegovo prevođenje u srednju struju s druge strane. Čitave godine besneo je otvoreni rat izmedu cenzorskih uslanova industrije i hard boiled struje. 2 Live Crew, Geto Boys N.W.A- i Ice Cube povremeno su bili predmet pravih verbalnih KKK hajki. Neupućeni slušalac je mogao pomisliti da je ove godine izdan ogroman broj rap albuma istog imena; Parmtal advisory - contains acplicit lyrics. Ovo je bio samo tekst nalepnice-upozorenja kojim se Amerika branila od cme kuge. Na drugoj strani MCHammer i Vanilla Icesu bili protagonisti akcije kojom je industrija svim cmcima pokazala kakve rappere isključivo želi: pristojne, uredne, očiščene od psovki i negativne energije. Njena pomka jebilaneđvosmislena: Ш ćetebiti ovakvi ili vasneće biti! U nemogućnosti da zaustave one najuticajnije, (N.W.A., Public Епету, Ice Cube) indus-

trija је svoj pritisak sručila na mlade hard boiled гар grupe poput novog otkrića Ricka Rubina - Geto Boys, koji su se, između ostaiog, susretaii i sa žtrajkovima radnika fabrika za proizvodnju ploča. Na stranu sukob sa industrijom, hard boiled rap je ratovao i sam sa sobom. Sveden na obesmižljene provokađje radi same provokacije i brzometno ispaljivanje psovki i reči mržnje hard boiled гар je bio doveden do krajnjih granica, prestajući da bude кгеativni pokretać cele scene. Na suprotnoj strani ulice nalazili su se bjstri momci iz Native Tongue ekipe-ATribe Called Quest, Jungleßrothers,QueenLatifah,DeLaSouli Monie Love. Miroljubivi, ali ništa manje patriotski i afrocentrićni nastrojeni, oni su bili sve ono što je hard boiied rap polako prestao da bude: duhoviti i zabavni, a ništa manje beskompromisni. U duhu etničkog trenda, pojačano je bilo i interesovanje za vanameričke cme kulture i njihovo muzičko zaleđe. Nije bio redk slučaj spajanja гара sa reggae temeljima, poznat kao RagamufGn (BDP, Shinehead). Povratak dancehall reggaea obećava nove izazoce гар istraživačima. SVE NESTAJE?

Osamdesete godtne su donele nastajaпје novih žanrova, devedesete će đoneti njihobo nestajanje. Heavy metal je postao speed metal. Punk je stvorio hardcore punk. Nedostatak čistog đisca je stvorio house. Nedostatak čiste urbane crne muzike je stvorio rap. Mada malo nategnuto, ove muzičke oblike možemo smatrati osnovama žanrova koji su tokom osamdesetih nastali, trajali I, izgleda, u isti mah počeli da nestaju ili se menjaju u nežto sasvim drugo. Degeneracija speed metala počela je već samim priznanjem da heavy metai nema ničeg novog što iz sebe mogao da da - pozajmice iz punka pokazale se se krajem prošie decenije kao usputne transfuzije. Hardcore punk težko da je ikada bio do kraja deflnisan žanr - toiiko raznih pođvrsta, od kojih je svaka vukla na svoju stranu, onemogućiia je ovu muziku da postane osnov nečeg stvarno kreativnog u muzičkom smislu. House je stigao tokom 1990. godine tako gde se zaputio kad je krenuo iz Čikaga. Na top listama širom sveta jasno se video učinak nove plesne kulture koja ja postala preovlađujuća u pop kulturi uopšte. Posledica? House je postao skoro sinonim za pop muziku, izgubivši sva obeležja koja su ga činiiia samosvojnim zvukom. Rap se pocepao na nekoliko pravaca - hardboileđ rap je nastavio đa uzbuđuje, inovativna struja da razgrađuje i ponovo izgrađuje, mainstream rap je nastao kao prirodna posledica, a stvarni novi pomaci čini se da tek treba da usleđe, verovatno kroz fuzij u sa reggaeom, čime bi se stvar vratila na početak - jamajkanske sounđ systeme i toasting, čiji je uvoz u Njujork tokom sedamdesetih jedna od osnova stvaranja гар muzike. Početak devedesetih je doveo u krizu žanrove nastaie tokom osamđesetih, pretvarajući ih pred našim očima u njihovu sopstvenu senku. Posledica? Danas je sve moguće. Sve je popularno, jer je sve nestaio. (DA)

12