RTV Teorija i praksa

predstave kao zatvorene kompozicione celine. Suštinu televizijskog medija dostižemo samo ako dramatiku tražimo u samoj stvarnosti, u životu, iz kojeg objektivi televizijskih kamera moraju izvući sakrivenu dramu, suptilne reakcije i borbu, pokazujući dogadaj u novoj svetlosti i otkrivajući pravo značenje stvari i Ijudskih odnosa. О autentičnosti i verodostojnosti dramskog prizora govori M. Musi (Moussy) u razgovoru sa A. Bazenon (Bazin), kada pominje doživljaj intimnosti koji televizijski medij pobuduje u gledaocu. Taj zahvat je karakteristican samo za televiziju i ne možemo ga ni zamisliti u pozorištu; ukratko, ta »juste proportion de Fintinité« odreduje izbor terne i grade koju želimo da prikažemo u dramskoj formi. Treba odmah redi da stručna kritika ne pridaje posebnu važnost specifičnim mogućnostima medija (tako da bi mogia govoriti о potpuno novom, autonomnom umetničkom produktu za čije bi desifrovanje bili potrebni novi estetski postulati), nego je za nju TV drama umetnički uspeo ili neuspeo proizvod pod uslovima televizije, koja na određeni način samo modifikuje dramaturšku konstrukciju klasične drame. Vizuelna sredstva se izjednačavaju sa filmskom tehnikom i ne pominje se televizijska montaža i njene izražajne mogućnosti. Da li je to slaba strana kritike, odnosno neodgovarajuéi stav prema predmetu, о tome sada ne možemo diskutovati. U nekim kritikama može se pročitati da je glavna odlika TV drame kamernost zbivanja, do krajnosti smanjen broj učesnika i njihovi međusobni odnosi. Ne može se tvrditi da je to za televizijsku kritiku odlika TV drame uopšte, jer je ta konstatacija vezana samo za ocenjivanu drarau i ne zasniva se na Sirem teorijskom konceptu о TV drami. Ili konstatacija: drama je zanimljiva zbog svoje neposrednosti i dokumentarnosti. Izvučena tvrdnja bez šireg konteksta. Ili. za ovu dramu je karakteristicno goruéa problematika sa područja sadašnjih meduljudskih odnosa, izvrsna kultura glume, izražajnost sa obimnom pozadinom nedorečenog. Sto se tiče tematskog izbora, pozitivno su ocenjene naročito one drame koje slikaju određene životne situacije današnjeg savremenog čoveka (granične situacije, problem otuđenja, naročito psihička stanja kao pojavni oblik određene životne i moraine nevolje i sl.). Traženje dubljeg smisla čovekove egzistencije osnovna je karakteristika onih TV drama koje su bile predmet posebnog interesovanja stručne krdike. Navedeni elementi su, kako se čini, samo kompozicijski elementi umetničke strukture TV drame, pa ih stručna

110