RTV Teorija i praksa

trenutno dominan tnoj zainteresovanosti publike. Dakle; jedan od strategijsko-propagandnih ciljeva, ili najvažnijih trajnih zadataka propagandista i u oktobarskim bliskoistočnim prilikama, bilo je ne santo brzo uočavanje akutne motivisanosti primalaca poruke, već i sposobnost da se na iznenadna »vruća pitanja« što pre pruže sopstveni odgovori, zasnovani na istinitim podacima, ali smešteni u adekvatan red stvari, obučeni u rubo iz arsenala teza i argumenata date zaracene strane. Mimoilaziti motivisanost slušalaca, sporo je uočavati, nepotpuno je zadovoljavati, ili —• što je najgore potpuno je ignorisati, pokazalo se kao siguma usluga neprijateljskoj propagandi; razobličavanje protivničkog specijalnig rata, ne samo u obliku formalnih demantija ili zvaničnih kontra-tvrdnji, već u sklopu niza što autentičnijih živih, »običnih Ijudskih« svedočenja, takođe je strategijski zadatak svakog propagandnog rata, zadatak koji sve strane na Bliskom istoku nisu ispunjavale sa podjednakdm veštinom. Najbitnije metode Osnovni metodi propagandnog dejstva izrazito su varirali od zemlje do zemlje i od jednog do drugog strategijsko-propagandnog pravca. Proporcije između informativno-dokumentarnih i komentatorskih poruka izgledale su ovako; izraelski radio je za svoju publiku najviše davao vesti i servisne poruke, uz redovne osvrte svojih »nezvaničnih«, »nezavisnih« vojnih stručnjaka, uglavnom penzionisanih generala. Sličnu strukturu emisija, samo bez ratnih servisnih poruka, nudio je i nezaraćenom inostranstvu, dok se na arapskom jeziku uzdržavao od dugih komentara bilo kog izvora i plasirao je najviše vesti i poruke zarobljenika njihovim porodicama. Arapske stanice davàle su gotovo isključivo zvanične informativne biltene, cesto su emitovale obline i druge, po pravilu nepotpisane komentare i, mnogo rede od protivnika, poruke ratnih zarobljenika, koje su se pokazale kao jedan od najatraktivnijih detalja za javnost zaraéenih zemalja. Po odjecima, popularnosti i uverljivosti propagande zaraéenih strana na Bliskom istoku još jednom se potvrdilo da je osnovni strategijski xnetod te borbe; dobro informisanje. Vest je bila i ostala kraljica propagandne bitke i u bliskoistocnim ratnim uslovima. Element konkretnosti izrastao je u svetinju dobrog informativno-propagandnog

50