RTV Teorija i praksa

Kent Fodri (Kenneth Fondry)

TV I ŠKOLA*

Većina nas koji se bavimo školskom televizijom proizvodimo taj program vise od deset godina. Tokom tog perioda naš najved uspeh bio je to što smo shvatili da je televizijski program samo jedna od komponenata koje nam stoje na raspolaganju u postizanju obrazovnih ciljeva, da je to samo jedan deo, istina dominantan deo, kompleksa nekoliko medija. Zatim da vizuelno iskustvo ima sopstvenu logiku koja se cesto razlikuje od logike koju nameće governi jezik. A to nas upućuje na zaključak da za dečijim iskustvom, stečenim putem televizije, mora da siedi akcija koja će omogućiti detetu da usvoji to iskustvo da ono postane deo njega. Da bismo obavljali svoj obrazovni zadatak, potrebni su razni dodatni materijali. To su pisani materijali, za nastavnika svakako, a možda i za učenika. Koristimo se fotosima, slajdovima ili filmovima, ponekad magnetofonskim snimeima, pa čak i celim radio-emisijama a sve u težnji da se pojača i istakne poruka televizijskog programa, da se deca podstaknu na aktivnosti u kojima bi i posle emisija, opet doživela datu p о г u к u, a da je ne smatraju nečim što im je nametnuto . . . Da bismo proučili šta je prava perspektiva našeg rada, ne treba samo da posmatramo primere televizijskih programa, već da imamo i dovoljno siobodnog vremena da proucimo i ostale važne demente koji učestvuju u našem obrazovnom pohodu ka učeniku . . . U verbalnom izlaganju nije moguće pružiti praktične dokaze za tvrdnje, ali moramo biti svesni ograničenosti onoga što radimo i nikada ne zaboravljati da obavljamo samo deo procesa, a ne kompletan procès obrazovanja . . . Kako pripremati školski TV program pitanje je koje moramo sebi stalno postavljati, i to ne onda kada je program već napravljen, već od trenutka kada se začne ideja о jednom programu i tokom celog procesa proizvodnje. U trenutku kada se razmatra tema i

* Iz uvodnog izlaganja na Međunarodnom seminarli u Egeru (Madarska).

80