RTV Teorija i praksa

dogovara da li da se napravi samo jedna emisija ili citava serija, prvo se moramo zapitati: Sta nam je najpotrebnije u obrazovanju? i posto to utvrdimo: može li televizija da nam pomogne u ostvarivanju ovog cilja? Ako odgovor glasi da, moramo da vidimo u сети je ta pomoć i kako bi televizija bila efikasna pri ostvarivanju željenog cilja. Od odgovora na to pitanje zavisi kako se treba koristiti televizijom, koje teme treba obrađivati za ekran. Pomoć koju pružamo televizijskom programu može da poprimi različite forme. Skoro ce uvek biti potrebne pisane napomene koje omogućavaju nastavniku da se uspešno koristi takvim programom. Korisno je dati učenicima fotografije da ih podsećaju na ključne slike iz emisije. Ili neki štampani materijal, na pr. kartice koje bi bile korisne pri radu. To su sve tradicionalni priručni materijali, koje nije ni teško ni skupo obezbediti. Ali možda je potrebno nešto savremenije; možda se osnovni koncepti matematičkog programa, na primer, ne mogu izraziti štampanim materijalima ili fotografijama; možda će biti potreban film da bi se postigla animacija i omogućilo učenicima da istu stvar vide nekoliko puta, a možda će nam biti potrebni materijali koji su korisniji и zvučnom obliku nego kao pisani tekst. Prilikom organizovanja pojedinih obrazovnih zahvata treba se zapitati da li televizijska epiisija koja se vidi samo jednom može da odgovori našem obrazovnom cilju. Da bi je nastavnik uspešno primenio и nastavi, trebalo bi da je snimi i ponevo emituje onda kada stvarno može biti korisna, a možda čak da je emituje i dva i tri puta. Ovde je ree о pomoćnim sredstvima do kojih je moguće doćg ali koja su skupa. Čak ni bogatije zemlje ne mogu da opreme škole svim potrebnim sredstvima kojima bi želele da ih opreme. Ali već preduzimaju mere и tom praveu i takve ideje ne samo da utiču na programe koje priprema školska televizija već utiču i na sve sto se uopšte preduzima. Još pre tri godine sam и BBC-u učestvovao u planiranju serije emisija iz francuskog jezika, koje trebaju da nastavnici snime na školske magnetoskope. Da nismo računali sa odgovarajućom tehnikom и školama, verovatno ne bismo ni pripremili tu seriju časova francuskog jezika. Kada smo pregledali sve materijale upotrebljene u ovom

81