RTV Teorija i praksa

Bas zbog toga sto smo samo deo jednog sireg zadatka, kao i mnogi drugi koji se bave obrazpvanjem, zbog bega sam detaljnije 1 govorio о važnosti izbora tema za školsku televiziju, od izvanrednog su značaja stepen i priroda pomoći koju možemo da ponudimo nastavhiku. Ne bih želeo da preterujem i zato ne kažem da bi bilo bolje, ukoiiko u saradnji sa školskom televizijom ne uspemo da obezbedimo sve najmodernije materijale i serpe namenjene i nastavnicima, da odustanemo od svega i da radimo nešto drugo! Mnogo od ovoga što sam predložio bilo bi poželjno ostvariti, bio bi to koristan dodatak, ali ne i neophodnost. Svakako bi to bila i opasnost za nastavnika osrednjih sposobnosti; ako ih isuviše opteretimo materijalima i mogućnostima, zadatak da sve to organizuju i upotrebe mogao bi da bude preterano komplikovan. Međutim, odličan nastavnik će znati vesto da iskoristi dobru televizijsku emisiju, čak, i al: о mu se ne pruži nikakva dodatna pomoé. Zato dru£ačije biramo teme za emisije školske televizije ako se koriste moguénosti i drugih audiovizuelnih materijala. Pre deset godina smo govorili: ovo je tema za školsku televiziju, ona kao da je stvorena za vizuelni medij, ona druga je za nastavnika da održi predavanje na času. A sad sve češće govorimo: ovo je važan obrazovni problem koji škole treba da rese. Postoje instrumenti koji mogu da pomognu pri njegovom rešavanju: radio, štampani materijal, film i tako dalje ali je, ipak, najbolji dobar i spreman nastavnik. Zar u svemu tome ne može i televizija da odigra neku ulogu. * Nekada se smatralo da jedino nastavnik može decu naučiti da čitaju. Ali već godinama televizija dokazuje svoju moć i na tom polju, bar и Britaniji. TV pomaže nastavniku и njegovom zadatku,. mada je njena najvažnija uloga pojačavanje motivacije kod deteta: da ga navede da poželi da cita. Tu se javlja i specijalan problem, јег engleska azbuka nije fonetska. Mnogi među vama možda znaju da »ough« možemo da čitamo па 13 načina! Ali nijedan jezik ne uspeva da и potpimosti izbegne problème око čitanja, pa su se mnoge zemlje obratile televizij da im pomaže pri opismenjavanju odraslih, ali vrlo cesto i deci koja imaju problème sa čitanjem i pisanjem. Osnovni faktori pri izboru tema za školsku televiziju moraju da budu bitne potrebe obrazovanja. U zemljama sa centralizovanim obrazovnim sistemom, kao sto je и Švedskoj na primer, glavnu ulogu u odlučivanju о temama školske televizije igraće predstavnici ministarstva prosvete

83