RTV Teorija i praksa

direktno vode ka njegovom shvatanju ideograma i »intelektualnog filma«). Kada se još izdvoji puka ilustrativnost teme (neko kaže: »Galilej«, a na ekranu se pojavi slika Galileja,,»zvezdano nebo nadamnom« a na ekranu vidimo zvezdanu mrežu, uz ree »kosmos« slika galaksije i td.) ostaje da se zapitamo: a koji su to onda udari koji su shodni televizičnosti i MEPSu? Prema iznetom, razlikovaćemo, dakle, kvantitativnu i kvalitativnu dinamiku. Kvantitativna dinamika obuhvata sve filmsko-izražajne, tj. mehaničke impulse koje smo naveli, kao i ilustrativnost. Tome nasuprot ilustraciji i drugim kvantifikacijama suprotstavljamo kao kvalitativnu dinamičku kategoriju kreativnu asocijaciju. Imenovao bih je čak »dvostrukom« (ili dvostruko-) kreativnom asocijacijom tj. i na strani zamišljenog kao i na strani delujućeg. »Dvostruka kreativna asocijacija« biće takav udar (ne bih rekao impuls, radije generator) koji u spoju dve simbolične slike (pojedinačnih nosilaca smisla) stvara pojam na kvadrat, smisao drugog, višeg reda (»od suštine prvog reda, ka suštini drugog i trećeg reda«, V. I. Lenjin »Filozofske sveske«). To bi značilo, prikazano uslovnom formulom: a+b=c 2 Na strani delujućeg to će se odraziti kao regenerator. Na slikama 1, 2 i 3. imamo primera takvih intervencija. Lako je zaključiti da je »elektroefikasnost«** prisutna i da neće izostati, da je munjevita, da je »sudar asocijacija kakve proleću našim duhom«, sinapsama našeg mozga. To je ona alikvota kpja svojom »strujičnošću« odgovara MEPSu. To je atribueija televizičnog, embrio koji je začet u pojedinačnoj praksi na oblikovanju naučnih sadržaja na TV, ali koji svojim opštim karakterom televizičnog, strujnog (istovremenog i trenutačnog), raznolikog, originalnog, jedinstvenog i nezamenljivog, elektroničnog i elektro-ikoničnog širi trasu specifičnosti bačene na daljinu slike MEPSa, specifičnosti televizijske ikonoskopografije.

** elektrizirati fig., oduševiti, zaneti, raspaliti, ushiliti, učiniti da neko živahne; otuda elektro-e-fikasnost

91